Assa AB ökar försäljningen av elektroniska lås

Assa AB ökade försäljningen av det elektroniska låset Yale Doorman under det tredje kvartalet. Företaget fokuserar nu på att öka exporten och på att införa ett nytt affärssystem.

Foto:

Eskilstuna2014-10-23 14:38

 – Vi fortsätter våra investeringar i nya produkter, särskilt inom tillväxtområdet elektromekanik, säger Urban Doverholt, vd för Assa AB.

Han berättar att företagets försäljning varierat under perioden.

– Semesteruttaget hos oss och våra kunder var större i år. Det berodde sannolikt på det fina vädret. Följden av detta blev sämre försäljning i juli än vanligt.

I augusti återhämtade sig marknaden.

– Två produktområden som går särskilt bra är passersystem och dörrstängare. På privatmarknaden fortsätter vårt elektroniska lås Yale Doorman att öka. Samtidigt som försäljningen av vårt traditionella mekaniska dörrlås ASSA Entré är stabil, säger Urban Doverholt.

Koncernen Assa Abloy, där Assa AB i Eskilstuna ingår, förbättrade både försäljning och vinst under det tredje kvartalet. Det framgår av den delårsrapport som på torsdagen presenterades av koncernen som tillhandahåller lås- och dörrlösningar.

Koncernens omsättning uppgick till 14 727 miljoner kronor under det tredje kvartalet. Det är en ökning med 21 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol.

Rörelseresultatet uppgick till 2 499 miljoner kronor, vilket är 20 procent bättre än under samma period förra året.

Rörelsemarginalen, som är ett mått på koncernens lönsamhet, var 17 procent, jämfört med 17,2 procent i fjol.

Assa Abloys vd och koncernchef Johan Molin skriver i delårsrapporten att han tycker att det är speciellt tillfredsställande att elektromekaniska lås för den kommersiella sektorn och digitala dörrlås för bostadssektorn ökade kraftigt.

Urban Doverholt menar att det har särskilt stor betydelse för Assa i Eskilstuna att koncernchefen i delårsrapporten slår fast att företaget ska fortsätta med sina investeringar i nya produkter.

Den del av koncernens försäljning som utgörs av nya produkter har ökat och uppgick under kvartalet till 29 procent. Dotterbolaget Assa AB:s andel nya produkter är ungefär lika stor.

– 30 procent av ASSA:s försäljning senaste tiden är produkter som utvecklades för mindre än tre år sedan, säger Urban Doverholt.

Vad tycker du är den enskilt viktigaste frågan för Assa AB i Eskilstuna?

– Förbereda för vårt nya affärssystem. Samt öka exporten.

Är det aktuellt med några personalförändringar i Eskilstuna, typ ökning eller minskning av antalet anställda?

– Vi jobbar inte med någon större personalförändring, säger Urban Doverholt.

Koncernchefen Johan Molin menar att Amerika visar en positiv ekonomisk trend, medan Europa och tillväxtmarknaderna (emerging markets) är stabila på en låg nivå.

Resultaten låg i linje med aktiemarknadens förväntningar och Assa Abloys aktie steg på Stockholmsbörsen efter att delårsrapporten publicerats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om