– Det känns oerhört roligt att få bli en del av aStorys superkreativa team, säger Monika Holmkvist.
aStory har fem anställda och sysslar sedan tidigare med strategisk kommunikation, reklam, marknadsföring, innehållstjänster, grafisk design och PR. Nu kompletterar byrån sitt erbjudande med rumslig formgivning.
– Vi har haft Monika som en önskevärvning länge. Att ha hennes kompetens i huset känns helt rätt i en ny värld där det fysiska mötet med varumärket är minst lika viktigt som det digitala mötet, säger Marko Määttä, vd på aStory.
– Som kommunikationsbyrå utgår vi från en idé och ett koncept som tas ut i en bärande berättelse för varumärket, organisationen eller företaget. Här vill vi kunna erbjuda möjlighet att kommunicera i alla kanaler, även med rummet som bärare av varumärket, säger Marko.
Monika har fil.kand inom informationsdesign från Mälardalens Högskola med verbovisuell kommunikation som huvudämne. Hon har arbetat med namnkunniga kunder inom såväl det offentliga som i den privata sfären.
Monika startade och drev Coco Form med sin kollega Theresia Svanholm under 15 år. Bland hennes tidigare uppdrag finns bland annat konceptuella installationer för ComHem, Bonnier och Spotify, samt formgivningen av flera större kommunmässor. Hon kommer närmast från Parken Zoo.
– Där har jag hjälpt till med formgivning och utveckling av entrétorg, butiker, skyltning och grafisk form, säger hon.
aStory har arbetat tillsammans med Monika och hennes tidigare byrå Coco Form i flera uppdrag. Monika började på aStory i januari.
– Vi är självklart mycket glada över att ha Monika i vårt team. Vi har arbetat tillsammans med Monika och hennes tidigare byrå i flera roliga och kreativa uppdrag. Ett samarbete där vi lärt känna hennes kreativa höjd och ständiga nyfikenhet på nya formgivningsgrepp, säger Marko Määttä.
Monika Holmkvists roll på aStory är att formge och projektleda uppdrag som använder sig av rummet som kommunikationskanal. Det innebär bland annat att hon arbetar med idé- och konceptutveckling, rumslig formgivning och projektledning av utställningar, evenemang, arbetsplatser, och mässmontrar.
– Monika blir dessutom en extra resurs inom projektledning och grafisk design i andra typer av uppdrag, säger Marko.
– Jag brinner för formgivning som berör, som skapar tydliga känslor hos betraktaren. För mig kan exempelvis en vacker färgkombination ge samma fysiska känsla som en förälskelse; fjärilar i magen och ett lyckorus! säger Monika.
Monika har redan under våren ett antal strategiska uppdrag inom just rumslig formgivning.
– För mig är känslan av rummet otroligt viktig. Den påverkar både medvetet och omedvetet, säger hon.
– Om vi pratar om ett event måste man tänka på att inbjudan, programinnehållet, den rumsliga inramningen, ljud, ljus och allt annat följer samma tema och att uppdragsgivarens varumärke avspeglas i gestaltningen.
Monika tror att arbetsplatserna har blivit ännu viktigare i spåren av pandemin.
– Upplevelsen av inredningen i rummet och den känsla som den förmedlar har blivit ännu viktigare än vad den var tidigare. Jag tror att kontoret i sig kommer att bli ännu mer av ett showroom och en kreativ mötesplats, både internt och externt i framtiden. Man ökar lönsamheten och välmåendet genom att arbeta med rummet på ett tydligare och mer koncentrerat sätt.