"Att ge en ung tjej ett cancerbesked är hemskt"

De ligger redan i Sverigetäten vad gäller korta köer till bröstcanceroperation.
Nu blir också eftervården av patienterna säkrare med fler bröstsjuksköterskor.
– Nu har vi ungefär en vecka från diagnos till operation, säger Pernilla Westerberg, överläkare på Mälarsjukhuset.

"Vi gör en bedrövlig situation bättre och mer genomlevbar, genom att hålla väntetiderna korta och patientkontakterna tillgängliga." Kontaktsjuksköterskorna Maria Andersson, Tuula Schneider och Victoria Jonsson, undersköterskan och operationsplaneraren Irish Öhrvall, läkaren Shaima Yari och överläkare Pernilla Westerberg på bröst- och plastiksektionen jobbar hårt på att bröstcancerpatienterna ska slippa vänta.

"Vi gör en bedrövlig situation bättre och mer genomlevbar, genom att hålla väntetiderna korta och patientkontakterna tillgängliga." Kontaktsjuksköterskorna Maria Andersson, Tuula Schneider och Victoria Jonsson, undersköterskan och operationsplaneraren Irish Öhrvall, läkaren Shaima Yari och överläkare Pernilla Westerberg på bröst- och plastiksektionen jobbar hårt på att bröstcancerpatienterna ska slippa vänta.

Foto: Anne-Lie Andersson

Eskilstuna2024-12-07 17:32

I början av 2023 kunde tidningen berätta att Sörmland, med hjälp av hårt arbete och fint samarbete mellan klinikerna, klarat att kapa väntetiden till bröstcanceroperation till bland de kortaste i landet. Och det utan extraresurser. Åtta år tidigare hade botten nåtts, då sörmländska kvinnor tvingats vänta i närmare två ångestladdade månader från bröstcancerbeskedet till operation.

Nu i slutet av 2024 hålls köerna minst lika korta. Överläkaren och kirurgen Pernilla Westberg har som chef för bröst- och plastiksektionen av kirurg- och urologkliniken på Mälarsjukhuset och Kullbergska dessutom lyckats anställa fler medarbetare. Och det, förklarar hon, stärker eftervården av bröstcancerpatienterna, i hela länet. 

– I dag har vi tre bröst- eller kontaktsjuksköterskor på vår enhet. När patienten får sitt cancerbesked få de också sin personliga kontakt som sedan följer patienten genom hela processen, håller i alla trådar i alla led. Det blir en trygghet med någon man alltid kan ringa. Och de kan tidigt fånga upp eventuella komplikationer efter operation.

undefined
"Helgerna som kommer nu ställer till det för oss, med så många vardagar som försvinner. Men, vi är bra på att jobba med ändrade förutsättningar", konstaterar bröstsjuksköterskorna Maria, Tuula och Victoria.

Bröstcancerkirurgin är länsövergripande, och kontaktsköterskorna åker även till Nyköpings lasarett vid behov, för sårkontroller.

– Att nå oss i vården har alltid varit svårt. Nu kan vi kirurger hantera många patienter och träffa dem vid korta tillfällen, men veta att de har en tillgänglig kontakt som alltid finns där för dem.

Dessutom har enheten, som nära knuten till Bröstcentrum och mammografin, nu en egen operationsplanerare i stället för att bröstsjuksköterskorna ska sköta också den uppgiften. Och fyra kirurger på Mälarsjukhuset har kompetensen att operera bröstcancer.

Det gör att tiden från bröstcancerbesked till operation i dag krympt till ungefär inom en vecka. Beroende på rådande omständigheter. Det, säger Pernilla Westerberg med personal, är till och med snabbare än det oftast tar för patienter med privat sjukförsäkring.

Hur lyckas man med rekryteringar mitt i vårdkrisen? Ja, man hinner förverkliga planerna innan beslut om personalneddragningar kommer.

– Vi har varit underbemannade länge. Och vi har fortfarande lägre bemanning än andra enheter, så det är inte så att vi blivit övertaliga och går att spara in på nu. Bemanningen har bara kommit upp i en rimlig nivå. Arbetsdagarna blir lite rimligare. Man kan vara hemma om man blir förkyld.

undefined
Med mycket skratt mitt i allvaret leder kirurgen och överläkaren Pernilla Westerberg sitt team på bröst- och plastiksektionen av kirurgkliniken mot nya framgångar. "Vi har bästa arbetsplatsen i huset även om vi arbetar med tunga saker som bröstcancer."

– Det är inte antalet medarbetare som är avgörande för hur verksamhet fungerar, utan vilka personer man anställer. Jag har de bästa.

Maria Andersson, Victoria Jonsson och Tuula Schneider har alla tre gått en vidareutbildning för sin specialkompetens, och är stolta över vad enheten åstadkommit. Vilket inte skett utan ansträngning.

– Vi har klarat det med slit och hårt arbete. För våra patienter. Ingen tjänar på att de får vänta två oroliga veckor till. 

De beskriver hur pass smidigt det nu oftast går för den kvinna som kallas till screening av brösten, och där något hittas på röntgenbilderna som ger granskande läkaren "stark misstanke om cancer".

– Patienten kommer in frisk för mammografi, och går härifrån med misstänkt cancer. Men, med en kallelse i handen till undersöknings- och provtagningstid inom en vecka. Och efter en eventuell diagnos går det fort till operation.

undefined
I Sörmland och på Mälarsjukhuset är väntetiden från bröstcancerdiagnos till operation bland de kortaste i landet. Nu har eftervården stärkts med fler bröstsjuksköterskor, som också åker till Nyköping vid behov.

Väntan är just det värsta för deras patienter. 

– Vi vill att den ska vara så lindrig som möjligt, med snabba besked, och vi har lyckats skruva i verksamheten att vi nu kommit så här långt. Vi har gjort det lite mjukare att landa när våra patienter faller.

– Att ge en ung tjej ett cancerbesked är hemskt. Men, de allra flesta blir i dag av med sin sjukdom. "Ska jag dö?" frågar de. "Ja, men inte nu och inte av det här", kan vi svara i de allra flesta fall.

Maria Andersson går i pension i vår och hennes chef söker nu med ljus och lykta efter en kompetent ersättare i teamet. 

undefined
"Vi jobbar med svåra ämnen och ger våra patienter tunga besked. Men genom att kunna korta deras väntan och finnas där som stöd genom hela bröstcancerprocessen mår både de och vi bättre", konstaterar Shaima, Maria, Victoria, Pernilla, Irish och Tuula, här på Bröstcentrum på Mälarsjukhuset.

Kollegorna beskriver vad som krävs.

– Vår sektion är liten, välorganiserad och självständig med ett litet sammansvetsat team där alla hjälper varandra, och samarbetar med kollegor över klinikgränser och kompetenser. 

– Och så måste man älska att jobba med Pernilla.

Vilket innebär...?

– Att arbeta på uppstuds, med snabba svängar och problemlösning. Och att inte alltid fråga först, utan mer tuta och köra.

Pernilla Westerberg ler.

– Att göra fel är inte det värsta. Det är att göra ingenting.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!