Eskilstuna Auktionsverk: Realtidsauktioner på nätet

På söndagskvällarna är det många som loggar in på Eskilstuna Auktionsverks hemsida då veckans auktion avgörs i realtid. I rask takt görs cirka 600 utrop. Det brukar komma in totalt nästan 3 000 bud på de olika auktionsobjekten som kan bestå av allt från bilar och båtar till konst och porslin.

Eskilstuna Auktionshus med ägaren Johan  Kranzenius säljer föremål på nätet. Visning av objekten sker dessförinnan i företagets lokaler.

Eskilstuna Auktionshus med ägaren Johan Kranzenius säljer föremål på nätet. Visning av objekten sker dessförinnan i företagets lokaler.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2023-09-20 20:25

Eskilstuna Auktionsverk började för drygt tio år sedan med realtidsauktioner på nätet. 

– Det var framförallt för att nå ut till mer folk som vi började med det här. Det var oftast äldre på våra klubbauktioner, men den yngre generationen hittade inte riktigt hit, säger Johan Kranzenius som äger Eskilstuna Auktionsverk. 

Nätauktionerna var särskilt populära under coronatiden. 

– Nu är det lite tuffare. Det har väl med ekonomi och räntor att göra, men det finns fortfarande ett stort intresse. Det är vanligt att folk samlar på någonting.  

Johan Kranzenius har drivit Eskilstuna Auktionshus i 33 år. Han är tredje generationens ägare till företaget. Företaget har idag fem anställda. 

undefined
Eskilstuna Auktionshus med ägaren Johan Kranzenius säljer föremål på nätet. Visning av objekten sker dessförinnan i företagets lokaler.

Eskilstuna Auktionsverk anordnar realtidsauktioner på nätet varje vecka. Lägsta bud på ett auktionsobjekt är 100 kronor. Företaget tar en provision på 20 procent på det klubbade priset. 

– Retrosaker och designsaker är populära. Tittar man på småsaker har du både Ittala och Lisa Larsson, säger Johan. 

– Gamla möbler från 1800-talet som är handgjorda är inte så populära bland den yngre generationen nu. Däremot har saker från 50-, 60- och 70-talen blivit populära igen som till exempel gamla Ikeasaker. Det börjar även komma mer 80-tal med till exempel mässingsklädhängare. Folk försöker återanvända saker. 

På måndagarna läggs alla de cirka 600 auktionsobjekten på veckans auktion ut på hemsidan. Kunder som har registrerat sig kan redan då lägga förhandsbud på varorna. Klockan 18 på söndagarna startar realtidsauktionen. En realtidsauktion fungerar på samma sätt som en vanlig klubbauktion med den skillnaden att allt utspelas på nätet. Kunden kan bjuda via datorn, surfplattan eller sin smartphone. 

undefined
Peter Hamrin och Elin Lind hämtar ett vitrinskåp de köpt på nätauktion: ”Du hittar ingenting i den här stilen på Ikea. Det är charmen med att kunna handla så här”, säger Elin.

Auktionen hanterar fem utrop åt gången och kunden bjuder på de föremål som den är intresserad av. Beräknad tid är cirka 40 sekunder per fem objekt. Det gäller därför att vara uppmärksam så att man inte missar ett föremål. När ett nytt bud läggs förlängs budtiden automatiskt med 20 sekunder för att ge motparten tid att bjuda. 

1 500-2 000 kunder brukar logga in på varje realtidsauktion. Några deltar i budgivningen medan andra bara följer auktionen för att de tycker att det är kul. 

80 procent av auktionsobjekten kommer från sterbhus.

– Vi samarbetar med Begravningsbyrån och Fonus och advokaterna här i stan. Vi har hållit på så länge. Det funkar smidigt, säger Johan. 

– Sedan är det folk som vill lämna in saker. De kanske byter ut matservis eller bord och stolar. Man kommer hit och kan få en värdering. Sedan väljer kunden själv om den vill lämna in det och så tar vi provision när vi säljer. 

undefined
Alla objekt fotograferas och katalogiseras.

– Vi fotar alltihopa och katalogiserar varorna. 

Bilderna och beskrivningarna av objekten är särskilt viktiga för kunder som inte själva har möjlighet att närvara på visningarna av auktionsobjekten som äger rum på fredagar och lördagar. 

– Om exempelvis någon i Malmö handlar här gäller det att det inte är några skador på varan. Det är viktigt för oss att göra en så rättvis bedömning som möjligt av varan. Om varan är trasig blir kunden missnöjd och kommer aldrig tillbaka, säger Johan.  

Eskilstuna Auktionsverk ligger på Skjulstagatan 17 i Vilsta industriområde. Byggnaden, som tidigare var en knivfabrik, har byggts ut i omgångar för att den växande auktionsverksamheten ska få plats. Enligt Johan kan det bli aktuellt med ytterligare utbyggnader. 

undefined
Varje vecka auktioneras cirka 600 föremål ut.

I augusti lanserades en ny hemsida och ett nytt auktionssystem. Kunderna som är med och bjuder på auktionerna består till 90 procent av privatpersoner. 

– Vi har saker från 100 kronor upp till 100 000 kronor. Man kan köpa en jättefin billig stol eller en fin servis för en hundralapp. Man kan göra fynd på det sättet. Vissa saker, som till exempel gammalt porslin, har väldigt fin kvalitet, säger Johan.

95 procent av kunderna hämtar själva sina objekt på plats. 

– Vissa saker skickar vi ifall man inte kan komma och hämta fysiskt. Vi skickar inte stora saker och jätteömtåliga saker, men vi skickar till många kunder som bor långt bort. Det är lätt att skicka till andra EU-länder. 

Eskilstuna Auktionsverk har även kunder i länder utanför EU. 

– Det har blivit mer globalt. Det är bra för att en grosshandlare i Hongkong som letat efter något speciellt kanske kan betala mer än vad marknaden här i Sverige säger. 

undefined
80 procent av auktionsobjekten kommer från sterbhus.

Johan uppskattar att cirka 3-5 procent av auktionsobjekten inte blir sålda. Ofta görs då ett nytt försök att sälja dem. Om objekten därefter inte tas tillbaka av kunden tillfaller de Eskilstuna Auktionsverk. För det mesta skänks dessa objekt till hjälporganisationer. 

Nätauktionerna har blivit mycket populära sedan starten för drygt tio år sedan. Efter tre år uppgick antalet registrerade kunder till cirka 1 000. I dag har företaget 19 000 registrerade kunder. 

Johan tror att en orsak till intresset för nätauktioner är tv-program om antikviteter. Många människor har även ett intresse för inredning och design. Johan upplever att kunderna ofta är kunniga. 

– Nu har vi fler köpare i åldersspannet 30-45 år. Den kundkretsen hade vi inte förut när vi hade klubbauktioner. 

Johan tipsar de som vill vara med på en auktion att i förväg bestämma vad man vill ge för varan och inte låta sig dras med i budgivningen och bjuda mer än vad man hade tänkt sig. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!