Bara i år har tre lastbilar kört fast under viadukten, och de senaste åren har förloppet varit närmast rutinmässigt. Krockarna stör dels biltrafiken, men vållar framför allt problem för tågen på Svealandsbanan som gång efter annan tvingas till långa trafikavbrott i väntan på att bron undersökts.
Preventiva åtgärder för att stoppa olyckorna har varit uppe för diskussion flera gånger, men hittills utan att omsättas i praktik. Nu meddelar dock kommunen att man enats med Trafikverket om en permanent samfinansierad lösning och räknar med byggstart i augusti.
– Avtalet är påskrivet och vi tog ett nämndbeslut om investeringsmedel i maj. Trafikverket och våra tjänstemän håller på och tittar på vilken lösning som är bäst, men det blir någon form av bom, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti (S).
Enligt projekteringsledare Erik Tahlbäck blir huvudlösningen en höjdbarriär av samma slag som finns vid järnvägsviadukten vid Tullgatan, i höjd med Rinmangymnasiet. Barriären placeras strax efter korsningen Sveavägen/Vasavägen.
– Det är en oeftergivlig balk som är till för att helt stoppa ekipagen innan de når viadukten, säger Erik Tahlbäck.
Företaget WSP, som analyserat trafiksituationen för kommunens räkning, föreslår även tydligare skyltning och en kompletterande ljusanläggning där en fotocell markerar den högst tillåtna höjden. Kommer det en bil som är så hög att fotocellen bryts tänds blinkande varningslampor.
– Det gäller verkligen att vi medicinerar det här på rätt sätt, och jag tycker att det ser ut som att WSP har tänkt igenom alla aspekter, säger Erik Tahlbäck.
Huruvida förslagen om extra skyltning och ljusanläggning blir verklighet återstår att se. Det slutgiltiga beslutet fattas senare i sommar. Byggstarten beräknas till augusti och Erik Tahlbäck uppskattar att delen av arbetet som påverkar trafiken tar cirka tre veckor.
– Det är rätt grova fundament som måste ner i backen för att balken ska kunna stanna stora ekipage, så vi kommer behöva stänga av trafiken. Jag skulle gissa på tre veckor där vi i perioder behöver stänga av för trafik.
Enligt Sarita Hotti är det främst tågstoppen man vill undvika.
– Att hålla tidtabellen för alla våra pendlare som ska in och ut ur Eskilstuna – det är det absolut viktigaste.