Sedan några år reserverar kortutgivande bank till Visa och Mastercard ett belopp på kundens konto innan tankning påbörjas. På OKQ8 görs en reservation på 2 500 kronor när kunden betalar med kort vid pumpen. Så fort tankningen är avslutat ska banken ta bort reservationen och istället debitera kunden för det faktiska beloppet.
Den här beskrivningen rimmar illa med Christer Aringstam erfarenheter efter att förgäves försökt fylla tanken på OKQ8 vid Albertina Nyströms väg i måndags.
– Jag hade ärenden på Tuna park och stannade till vid stationen då det nästan var tomt i tanken. Efter att ha stoppat in kortet i automaten började pumpen surra men det kom ingen diesel ur pumphandtaget. Jag rullade då fram till nästa pump, men samma sak hände igen, säger Christer Aringstam.
Något kvitto på den misslyckade nolltankningen fick han inte heller, varpå han åkte vidare i ogjort ärende.
– Jag pratade med två andra bilister vid macken och de råkade ut för samma strul. En dryg halv timme senare gjorde jag ett nytt försök på OKQ8 vid Folkesta och där gick det att tanka fullt.
Dagen efter blev Christer Aringstam uppmärksammad på att 5 000 kronor spärrats på hans konto, något som fick honom att ringa både bensinbolaget och banken SEB, som utfärdat kortet.
– Då hade det gått över 30 timmar sedan de misslyckade försöken att tanka. Det är så förbannat illa att få sina pengar låsta på det sättet. Dessutom upplevde jag det som att de skyllde ansvaret på varandra. Den här dagen hade jag ordentligt med pengar på kortet, men för den som inte har det kan en sådan här händelse ställa till det ordentligt.
Efter uteblivna åtgärder från banken, som sa att de inte omedelbart kunde släppa det spärrade beloppet, gjorde han en bedrägerianmälan hos polisen.
– De misstänkte först att jag utsatts för skimning och frågade om jag lagt märke till någon ovanlig utrustning på tankstationens betaldisplay. Det kan jag inte ens minnas att jag kikade efter, jag var mest stressad över att inte kunna tanka.
På onsdagen var det spärrade beloppet hävt, men någon återkoppling på vad som gått fel har inte kommit.
– Det är bara för ynkligt. Jag uppfattar det här som ett allvarligt systemfel, säger Christer Aringstam.