När sjuåriga Darins surfplatta gick sönder fick han och femåriga brodern Alan låna pappa Firat Nemruds platta för att spela Roblox. Men i slutet av mars upptäckte Firat flera transaktioner från Google play på sitt bankkonto. Tillsammans uppgick de till runt 3 000 kronor.
– Barnen trodde att de använde sina spelpoäng, men varje gång de tryckte på köp så drogs det pengar från kontot, berättar Firat Nemrud.
Till en början förstod han inte hur pengarna hade kunnat dras, och hörde av sig till banken som hänvisade honom vidare till Paypal. Paypal hänvisade honom i sin tur vidare till Google. När Google inte svarade hörde Firat av sig till polisen, som redde ut hur transaktionerna gått igenom.
– Jag visste inte ens att jag hade ett Google Play-konto, än mindre att det var kopplat till något betalkort. Och varför kom inte någon förfrågan? Men det visade sig att jag köpte ett spel på Google Play för tio år sedan, och efteråt måste man tydligen radera kortinformationen. Jag hade ingen aning om det, så polisen hjälpte mig med att ta bort kortet och sedan kände jag att jag inte orkade kämpa vidare.
Firat Nemrud spärrade kortet och gick vidare. Men när han tittade till familjens kreditkortsräkning i mitten av april fick han en ännu obehagligare överraskning.
– Inom en och en halv vecka hade mina söner gjort nya transaktioner på 16 700 kronor. Det var belopp på allt mellan 20 och 500 kronor i taget.
Det visade sig att kreditkortet också låg anslutet till Paypal, som i sin tur låg anslutet till Google play-kontot. Firat hörde därför av sig till kreditgivaren, som inledde de en reklamation mot Google.
– Först fick jag tillbaka pengarna i väntan på beslut från Google, men efter två veckor meddelade kreditkortsbolaget att Google inte hade godkänt reklamationen så pengarna drogs tillbaka igen. Det beskedet var så nedslående, jag blev så arg och besviken, säger Firat Nemrud.
Han berättar att de oväntade kostnaderna på drygt 20 000 kronor slagit hårt mot familjen.
– Hela semesterpengarna till allt vi hade tänkt att göra är borta. Vi är fem personer i familjen och det är bara jag som jobbar...
Googles egna råd för att undvika obehöriga köp är att ställa in auktorisering för alla köp som görs via kontot. Men som förälder måste man aktivt göra det valet, då lösenordsskyddet bara är förinställt i spel som riktar sig till barn yngre än tolv år. Just Roblox riktar sig till barn från tolv och uppåt.
Firat Nemrud har nu vänt sig till kommunens konsumentvägledare Laila-Marit Sandberg, som hjälpt honom att överklaga reklamationen hos kreditkortsbolaget. Hon hoppas att en hänvisning till svensk lagstiftning kan förmå Google att ompröva ärendet.
– Utifrån Föräldrabalken får inte barn ingå avtal utan målsmans medgivande, och barnen har ju spelat utan att inse vad de ha gjort. Jag tycker att det är viktigt att lyfta att den typen av affärer faktiskt kräver att föräldrarna har godkänt det, säger hon.
För Firat Nemrud känns överklagan som sista chansen att återfå semesterkassan, då han upprepade gånger försökt kontakta Google utan framgång.
– Det värsta är att de inte svarar. Det kanske är lättare för någon som kan engelska, men jag kan inte göra så mycket. Jag är bara en myra i deras apparat.
Tidningen har sökt Google för en kommentar.