– Det här är vår park. Vi har varit med och gjort den, säger Andi Mako som går i 5B på Årbyskolan.
När kommunen skulle bygga ny lekplats i Årby tog de för första gången kontakt med barn i området för att få uppslag till hur den nya parken skulle utformas. Eleverna i 5B på Årbyskolan, då 4B, fick besök av landskapsingenjör Hanna Nordin som ställde frågor till eleverna om vilka funktioner de helst skulle vilja ha på den nya lekplatsen.
– Oftast så frågar man barnen vad de tycker när något redan är färdigt men nu vände vi oss till barnen i uppstarten av projektet. Det har varit jättebra att jobba på plats med barnen som bor där, de har varit väldigt peppade, säger Hanna Nordin.
Enligt henne är den nya lekplatsen anpassad för lite äldre barn eftersom många Årbybor efterlyst just ett alternativ för de äldre barnen i området. När lekplatsen invigdes i dag var dock barn i alla åldrar på plats för att testleka utrustningen. Både de och föräldrarna var positiva till resultatet.
Förutom klätterställningar i olika former finns bland annat en snurrgunga, en linbana och studsmatta, precis som eleverna i 5B på Årbyskolan hade önskat sig. Allt på temat rymden.
– Hela solsystemet finns uppritat på marken enligt de riktiga proportionerna. Så Jorden är lika liten i jämförelse med Jupiter som den är i verkligheten, säger Hanna Nordin.
Rymdtemat har också gett den nya parken sitt namn: Rymdlekplatsen och eleverna i 5B var mycket nöjda över resultatet.
– Jag trodde den skulle bli tråkligare men den där snurrgungan och klätterbollen ser riktigt bra ut. Det ser liksom spännande ut att gå in i parken, säger Nahren Solaka.
– Vi är jättestolta. Den är helt amazing, säger klasskamraten Mattias Awdish.