Här börjar saneringen av 400 ton giftigt batteriavfall

Viteshot och påtryckningar har inte gett effekt. Nu tar kommunen frågan om batteriavfallet i Lagersberg i egna händer – och fakturerar Urecycle i efterhand.

Kommunen har tröttnat på att inget händer med de 400 ton giftiga batteriavfall som ligger övergivna på en industritomt i Lagersberg. Nu bekostar man ompaketering – och skickar vidare fakturan.

Kommunen har tröttnat på att inget händer med de 400 ton giftiga batteriavfall som ligger övergivna på en industritomt i Lagersberg. Nu bekostar man ompaketering – och skickar vidare fakturan.

Foto: Simon Uggla

Eskilstuna2020-06-16 15:30

Den 27 april gick tidsfristen ut för Eskilstuna kommuns krav på företaget Urecycle att flytta över 400 ton giftigt batteriavfall från en industritomt i Lagersberg. Men nästan två månader senare, trots viteshot på 3,6 miljoner kronor, står säckarna fortfarande kvar.

Tomten hyrdes tidigare av LMAG, en underleverantör till Urecycle som haft branschföretaget Elkretsens uppdrag att ta emot insamlade batterier. I samband med att den stora batteriskandalen nystades upp i våras begärdes LMAG i konkurs. Ägaren, en man i 50-årsåldern som pekats ut som härvans huvudman, dömdes nyligen till fyra års fängelse för grovt miljöbrott. Urecycle har samtidigt motsatt sig delar av kommunens krav.

undefined
Arbetsledaren Krister Karlsson (höger) från Fortum i samspråk med David Aronsson, miljöinspektör på Eskilstuna kommun.

Det har fått Miljö- och räddningstjänstnämnden att agera. Förra veckan inledde Fortum, på uppdrag av kommunen, arbetet med att paketera om avfallet, beståendes av nedmalda batterier, som förvarats i slitna nylonsäckar som inte är godkända för farligt avfall.

– Sammanlagt är det mellan 450 och 460 säckar vars innehåll ska tömmas och fyllas på i nya, godkända säckar. Vi fyller 30–35 säckar per dag, så det tar sin tid, säger Krister Karlsson som arbetsleder det mödosamma arbetet.

Kostnaden, en halv miljon kronor, tar kommunen – till att börja med. En faktura på hela beloppet kommer dock skickas vidare till Urecycle, säger miljöinspektör David Aronsson.

– Vi gör det här på deras bekostnad. De vill inte stå för paketeringen, det har de varit tydliga med. Däremot har de hela tiden sagt att de ska ta kostnaden för transporten. Men som vi ser det är en nödvändig del av transportuppdraget att se till att det faktiskt går att transportera.

undefined
David Aronsson är miljöinspektör på Eskilstuna kommun.

Tror du att ni kommer få några pengar, med tanke på att de inte vill ta det ansvaret?

– Vi ser det som en oavbruten kedja från att de transporterade hit materialet och ställde av det utan tillstånd tills dess att det går iväg igen. Det är deras ansvar och deras fel att det hamnade här.

När räknar ni med att avfallet transporteras bort från tomten?

– Jag ska ta kontakt med Urecycle. Det är fullt möjligt att hämta ett första lass redan nu. Vi räknar med att de menar allvar med sitt löfte och hoppas att de har förutsättningar att börja direkt.

Enligt avtalet mellan kommunen och Fortum ska ompaketeringen vara slutförd och arbetet färdigbesiktigat senast den 29 juni, men båda parter räknar med att det kommer dröja längre än så.

undefined
Bakom spakarna sitter Krister Karlsson och ser på medans Freddy Nilsson och Pontus Håkansson säkrar den nya säcken runt den specialbyggda skopan.

– Den ursprungliga planen var att vi skulle lyfta säckarna över en tratt, snitta dem och hälla ner innehållet i nya säckar. Men när vi gjorde provlyft så höll inte säckarna. De har stått ute för länge och blivit porösa. Så vi får hälla ut och lasta säckarna med en specialbyggd skopa. Det fungerar bra, men går inte riktigt lika snabbt, säger Krister Karlsson.

Utöver 400 ton avfall ovan jord har det i förhör med tidigare anställda framkommit att ett 20-tal säckar, motsvarande lika många ton, ligger nedgrävda under marken på tomten. De ligger kvar i väntan på att de massor som ligger ovanpå är flyttade. Där är också ansvarsfrågan, enligt David Aronsson, mer komplicerad.

– Det är många intressenter i det här. Markägaren, konkursboet, Urecycle, och i viss mån även El-kretsen. Det kommer bli en avvägning av de olika parternas ansvar. I teorin är det konkursboets sak, men där saknas det resurser. Jag räknar med att det kommer bli en utdragen och komplicerad historia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!