– Med Eskilstuna direkt vill vi bli mer tillgängliga och underlätta för invånare, näringsliv och andra aktörer. Vi räknar med att 70 % av alla frågor och ärenden till kommunen kan avslutas genom en enda kontakt med Eskilstuna direkt, säger Eva Norberg, kommunikationsdirektör.
I maj 2016 beräknas det nya kontaktcentret öppnas i Eskilstuna dit du kan vända dig direkt. I nuläget måste du själv ta reda på vilken förvaltning och avdelning som hanterar den tjänst du söker. Det kan handla om allt från ansökan om förskoleplats eller hemtjänst till snöröjning och hushållskompost.
– Det här är en jättestor förändring då vi flyttar många frågor från förvaltningarna till centret. De kommer även att kunna handlägga enklare ärenden, säger Eva Norberg.
Kontaktcentret kommer även ta emot synpunkter, klagomål och felanmälningar. Adressen blir i Värjan, Alva myrdals gata 5, där dagens Servicecenter ligger.