Bättre skolresultat med mer idrott

Med hjälp av sundare vanor och mer fysisk aktivitet har eleverna i årskurs 5 på Skogsängsskolan i Eskilstuna blivit bättre på att läsa på bara en termin.

Eskilstuna2014-01-28 19:15

Uppvärmningen har precis satt igång för Skogsängsskolans femteklassare. Strax är det full rulle bland bockar, plintar, skumgummimadrasser och studsmattor i Vilstahallen. En timme varje tisdag kommer klassen hit för att träna "free running", eller parkour, och gymnastik under ledning av Idrottsklubben Eskilstunagymnasterna.

Sedan i höstas har dessa elever fyra pass med fokus på idrott och hälsa, i stället för skolplanens två lektionstillfällen. Besöken i Vilstahallen är nya för i år och möjliga tack vare ett bidrag på 50 000 kronor från Eskilstuna kommun som har utnämnt 2014 till ett "hälsoår" och avsatt pengar för ändamålet.

Idén till hälsosatsningen på Skogsängsskolan kommer från Catharina Andersson, lärare, Eva Gyllhamn, skolsköterska, Inger Onsbring, idrottslärare och Kerstin Holmström, fritidspedagog.

Sjunkande skolresultat, sämre elevhälsa och lägre deltagande i idrotten var alarmerande. Initiativtagarna kom alla in med olika synvinklar och insåg att det behövdes ett helhetsgrepp på situationen för att nå en förändring.

— Förr när man frågade eleverna vad de vill bli hade de flesta många svar. I dag svarar barnen "jag vet inte". Det är första gången jag är med om det, och det är skrämmande, säger Catharina Andersson.

I stället för att fortsätta arbeta i samma hjulspår ville man försöka hitta en lösning för att vända den negativa trenden.

Genom att få eleverna att röra sig mer, undervisa dem om bra kost- och sovvanor, avslappning och mental träning hoppas Catharina Andersson motivera eleverna till bättre resultat.

— Forskning pekar på att man kan dra ner på den teoretiska undervisningen om man inför mer fysisk aktivitet och mental träning på schemat.

Och det har redan gett resultat som fler deltagare på idrotten och lugnare klassrum.

— Dessutom har klassens "stanine-värde", som är ett mått på elevernas läsförmåga, klättrat två steg upp på en niogradig skala på en termin.

Barnen märker också skillnaden, säger Catharina Andersson.

— Det är inte lika mycket prat på lektionerna nu som det var innan jul, säger Tim Nilsson.

— Vi har gjort ett lästest, och förra gången hann jag inte med hela, men senast vi gjorde det hann jag, säger Adam Holm-Olsson.

De pratar entusiastiskt och i mun på varandra om alla de saker de har lärt sig om kost och hälsa.

— Vi lär oss om att äta bra och jag har börjat dricka mjölk. Det gjorde jag inte innan, säger Alva Henningsson.

Det långsiktiga målet är att springa Minimaran i Stockholm den 1 juni. Tim, Adam och Alva ska alla vara med och springa de 2 310 metrarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om