Presschefen Matilda Adelborg på Bring berättade i veckan för tidningen att många kunder i landet utsatts för bedrägeri-sms. Nu uppdagar det sig att även DHL:s namn förekommer i sms som skickas till folk för att få dem att betala en avgift för att få sitt paket. Bland de utsatta finns Eskilstunabor.
I ett sms skickat med nummer kopplat till Frankrike står det att kunden måste betala en tullavgift på 3,99 euro för att försändelsen inte ska returneras. Det stora problemet är bara att personen inte har beställt någon vara som ska levereras från utlandet av DHL.
När Mikael Stange, marknads- och kommunikationschef på DHL e-commerce solutions, får se och höra om detta sms blir han inte förvånad.
– Jag har inte sett just det här tidigare, men däremot är det tyvärr ett vanligt förekommande, säger han.
DHL är ett av de företag vars namn ofta används för den här typen av bedrägeriförsök förklarar Mikael Stange.
– Vi är ett av väldens mest kända varumärken, många känner till DHL och utnyttjar det i sådana här sammanhang. Nån eller några gånger om året brukar detta florera, tyvärr.
Han konstaterar att det är svårt att värja sig mot just sådana här tillvägagångssätt.
– Vem som helst kan skicka ett sådant här sms och lägga in vårt namn i det. Det vi kan göra är att informera våra kunder att det just nu förekommer bedrägeriförsök i vårt namn.
Mikael Stange säger att man ska börja med att titta på vem som står som avsändare.
– Vi skickar alltid med DHL som avsändare, och inte ett telefonnummer som i det här sms:et du skickade till mig. Vi har ingen tjänst där man nånsin måste betala en peng innan man kommer i kontakt med sitt paket.
Han förklarar att DHL har ett globalt säkerhetsteam som arbetar med allt från hackerattacker till bedrägerier.
– Vi har även ett lokalt säkerhetsteam. När något större sker är de inblandade och kan samverka med både myndigheter och polis.
Vad ska man göra om man får ett sådant här sms?
– Tipset är att vara försiktig, tryck inte på några länkar eller lämna ut känsliga uppgifter. Man kan alltid ringa vår kundservice och få hjälp den vägen om man känner sig osäker på om en avisering kommer från oss.
Det hör inte till ovanligheten att paketleverantörernas namn används för att luras, även Postnord har problem med detta.