I torsdagens tidning ventilerade Bengt Qvigstad sitt missnöje med Open infra som inte har åtgärdat en avfrusen fiberkabel till villan. Det har resulterat i att han och flera grannar varit utan fiberuppkoppling sedan veckan innan jul.
Nu svarar Anya Alenberg, press-och kommunikationsansvarig på Open infra, om orsakerna till problemet.
– I normala fall åtgärdar vi kabelbrott på tomt inom fyra arbetsdagar från att det är ett konstaterat avbrott, och i normala fall har vi också beredskap för att låna ut en mobil router till kunder där åtgärd kan dröja längre, säger hon och fortsätter:
– Den här vintern har åtgången på mobila routrar varit något högre än väntat och de extra som vi beställt har en lång leveranstid och har inte kommit fram än. Jag kan bara beklaga att det tagit så lång tid.
Att reparera fiber under vintern är, enligt Open infra, mer komplicerat på vintern då dukten – det vill säga röret runt kabeln fryser fast i jorden vid minusgrader. Detta kan också leda till isbildning i röret, vilket gör det mer besvärligt att dra i kabeln för att reparera den.
– Oavsett detta så åker vi alltid ut och undersöker om vi ändå kan vidta en första åtgärd, om det inte går första gången så behöver vi återkomma med minst två tekniker och annan specialutrustning och den delen är det lite längre väntetid på just nu.
På torsdagseftermiddagen meddelar Anya Alenberg att problemet för Bengt Qvigstad och andra berörda kunder i området snart kan ha en lösning – i alla fall en temporär.
– Vi har fått in ett antal mobilroutrar till kontoret idag och dessa kommer vi att köra ut till bengt och åtta andra adresser i Eskilstuna i morgon fredag.
Open infra meddelar också att de ska hjälpa till med att komma igång med den nya routern och kontakta alla för att berätta att de kommer.
– Fredagens insats gäller de adresser där vi har en felanmälan med bekräftad kabelskada, om någon med kabelbrott inte skulle bli kontaktad ska de höra av sig till kundtjänst så att vi kan åtgärda snabbast möjligast.
När det gäller avbrottsersättning så hanteras de frågorna, enligt Anya Alenberg, av tjänsteleverantören.
– Vi kommer se till att han snart har sin anslutning tillbaka, vi hittar ett sätt att lösa detta.