– Turismen i Eskilstuna växer och den fortsätter att växa.
Det sa Maria Ringström, destinationsutvecklare vid Destination Eskilstuna, till tidningen i samband med att Besöksevolutionsdagen i går eftermiddag arrangerades på Mälardalens högskola.
Arrangemanget var en del av Affärsplan Eskilstuna och genomfördes av Destination Eskilstuna i samarbete med Almi, Mälardalens högskola, Munktell Science Park och Eskilstuna kommun.
– Besöksnäringen är ju oerhört viktig för Eskilstuna, sa Mattias Rossköld, näringslivsdirektör vid Eskilstuna kommun.
Maria Ringström pekade på att restaurangnäringen i Eskilstuna förra året växte med 9 procent.
– Det är toppen, men hur gör vi då för att förvalta det här och dra det vidare? Vi har fortfarande väldigt många dagbesökare som kommer till fyra Mälarstäder - de är över 3 miljoner. Hur får vi dem att stanna och inte åka vidare?
Maria Ringström menade att lösningen är fler affärssamarbeten mellan aktörer inom besöksnäringen.
– Vi måste börja samarbeta för att koppla ihop oss och få ett bredare erbjudande. Vi har till exempel jobbat med hembygdsföreningarna som står för ett otroligt rikt kulturinnehåll och kulturarv.
Hon nämnde även det regionala projektet Konstsafari som samlar alla konstrundor i Sörmland.
Under Besöksevolutionsdagen lanserades Tillväxtmotorn Besöksnäring som är ett specialanpassat program baserat på Mälardalens högskolas utvecklingsprogram för företagsledare i små och medelstora företag.
– Det här är specialanpassat för besöksnäringen. Det är en viktig, växande bransch där man kanske också behöver utveckla sig kring just samverkan. En stor del i Tillväxtmotorns kärna är att man lär sig samarbeta, sa Gabriella Mast Weggeman vid Mälardalens Högskola.
Programmet bygger på föreläsningar och ny kunskap, nätverkande, erfarenhetsutbyte och samverkan med högskolan genom bland annat examensarbeten.
Ulrika Nisser, turismansvarig vid Tillväxtverket, höll föredrag om besöksnäringens möjligheter och utmaningar som tillväxtmotor i Sverige.
– Nu kommer människor mer och mer för att uppleva nya saker och där har Sverige många fina, unika värden, bland annat inom natur och kultur.
Hon menar att Sörmland ligger långt fram när det gäller att samarbeta.
– Sörmland är lite av en historisk hub plus att det finns väldigt mycket nytt att uppleva här. Det finns bra shopping i Sörmland, det finns moderna upplevelser om man vill simma och bada. Sörmland har ett väldigt bra utbud för att locka många olika typer av besökare.
Hon tipsade om att det finns pengar att söka hos Tillväxtverket för aktörer som går ihop för att till exempel utveckla besöksupplevelser.
– Man kanske utgår från en plats och ser sedan på hur man kan säkerställa med boende, äta, göra, resande och handla.
Marcus Eldh från Wild Sweden berättade bland annat om hur man kan locka besökare från andra länder och Johanna Danielsson från Kairos Future föreläste om trender i resebranschen. Evenemanget lockade 80 deltagare.
– Alla som kommer hit i dag är speciella därför att de jobbar i eller i anslutning till besöksnäringen - den nya basnäringen, sa Maria Ringström.