Besöksnäringens omsättning ökade i fjol med 4,1 procent. Året innan var ökningen 1,4 procent. Det visar den årliga TEM-rapporten som mäter ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen.
Martin Roos, vd för Destination Eskilstuna, säger att kommunen nu är tillbaka på den tillväxtnivå som Eskilstuna behöver för att nå målet på en miljard i omsättning år 2020.
– När det gäller besöksnäringen specifikt har vi alldeles för få anledningar till att folk reser till Eskilstuna. Vi har egentligen en stor reseanledning: Parken Zoo. Vi behöver fler upplevelser. Vi behöver skapa fler besöksmål som gör att man vill komma till Eskilstuna.
Martin Roos menar att för att nå det övergripande målet på en miljard kronor i omsättning krävs ett nytt kongresshus, något som också skulle skapa behov av ett nytt hotell.
– Ett behov och en utmaning vi har är att utveckla både Sundbyholm och Torshälla till de pärlor de borde vara.
Destination Eskilstunas fokus under 2015 kommer bland annat att ligga på den digitala utvecklingen.
– Vi vill möta upp besökarna innan besöket, under besöket och efter besöket. Att vara mer aktiv i att fånga upp de som är på väg hit. Det kan man göra genom att läsa av hashtags, eller läsa av hur folk rör sig på nätet och hur de söker information, säger Martin Roos.
Destination Eskilstuna kommer även att fortsätta att jobba med miljödiplomerade evenemang.
– Junior-VM är ett stort och viktigt evenemang för Eskilstuna under det här året, säger Martin Roos.
Han säger att andra viktiga evenemang är Springpride, Parkfestivalen och Näringslivsdagen som arrangeras tillsammans med Mediehuset.
I sommar kommer man även att etablera fyra stycken så kallade InfoPoints på olika platser i kommunen.
– Tanken är att finnas på plats med kvalificerad turistinformation, dels för att möta upp gästen där gästen befinner sig, men också för att frigöra tid för våra turistinformatörer att jobba med kommunikation med gästen före, under och efter besöket, säger Maria Ringström.
InfoPoints kommer att etableras i Centrumbiografen, Torshällas medborgarkontor, resebutiken vid centralstationen och i Parken Zoo.
Eskilstunas InfoPoints blir dessutom en del av ett pilotprojekt. Eskilstuna har nämligen fått ackrediteringar av Destinationsrådet och Visita trots att konceptet egentligen inte ska lanseras förrän 2016.
– Vi har fått tillåtelse att tjuvstarta lite grann, säger Maria Ringström.