Allmänna reklamationsnämnden har nu tagit sig an tvisten mellan bilköparen, som bor i Sala, och Torshälla City Bil Firma HB i Eskilstuna. Slutsatsen är att bilfirman bör ersätta köparen med drygt 10 000 kronor som ersättning för alla reparationer som bilen fått genomgå sedan köpet.
Problemen började med att bränslespridarna i motorn gick sönder. Säljaren bjöd då på reparationen, men inte bogseringen av bilen. På väg hem från verkstaden upptäckte köparen att bilen vibrerade kraftigt. Det visade sig sedan att däcken var olagliga och både bromsskivorna och handbromsen behövde bytas.
Sedan dröjde det bara ytterligare några dagar innan luftmassemätaren gick sönder och bilen behövde repareras igen.
Säljaren vägrade stå för något mer än den första reparationskostnaden och menar att bilen köptes ”i befintligt skick”, och att det klart och tydligt framgick av avtalet.
Allmänna reklamationsnämnden konstaterar däremot att ett fel som visar sig inom sex månader enligt konsumentköplagen anses ha funnits där redan vid köpet. Bilfirman är därmed skyldig ersätta kunden för de kostnader som hon drabbats av till följd av alla fel.