Gångfartsområdet som kom, sågs – och försvann

Plötsligt hade Eskilstuna fått ett nytt gångfartsområde.
Ingen förstod egentligen varför.
Och nu är det borta.
"Ingen går ju där", konstaterar samhällsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti (S).

Gångfartsområdet på Tullgatan blev kortvarigt. Under tisdagen försvann skyltarna.

Gångfartsområdet på Tullgatan blev kortvarigt. Under tisdagen försvann skyltarna.

Foto: Henrik Holmberg

Eskilstuna2025-01-22 06:11

Nyheten i korthet

  • Ett nytt gångfartsområde i Eskilstuna har nu tagits bort.
  • Det finns ingen fotgängartrafik att rättfärdiga det.
  • Ordföranden för samhällsbyggnadsnämnden, Sarita Hotti, förklarar att gångfartsområdet kan bli relevant om 5-10 år när nya bostäder byggs i närheten.

Tullgatan nyinvigdes nyligen efter lång ombyggnation – och plötsligt hade ett gångfartsområde dykt upp.

Det är den blå skylten med bland annat ett springande barn som signalerar att speciella regler gäller. Gångtrafikanter har företräde och bilister måste hålla gångfart, alltså runt 7 kilometer i timmen.

Ett sådant område finns sedan tidigare exempelvis i korsningen Nygatan-Gymnastikgatan – den så kallade "blå korsningen". Där rör sig ofta mängder av gångtrafikanter.

Det gör det dock inte på Tullgatan.

– Jag upptäckte gångfartsområdet i december och började ifrågasätta beslutet, säger Sarita Hotti (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande.

undefined
Sarita Hotti (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande.

Hon förklarar att den nya cirkulationsplatsen på Tullgatan byggdes för att förbättra trafikflödet och minska köerna. 

– När vi byggde om platsen utanför universitetet var vi också noga med att utformningen inte skulle inverka på biltrafiken. Körbanorna skulle vara lika breda som innan.

Men mellan dessa platser – som alltså skulle få biltrafiken att flyta smidigt – placerades ett gångfartsområde där bilisterna måste köra i krypfart för att släppa fram gångtrafikanter.

– Men det är ju ingen som går där, konstaterar Sarita Hotti.

Hur kunde det blir så fel?

Jo, tanken var rätt, menar Sarita Hotti.

På området Väster, ett par stenkast bort, planeras för runt 1 000 nya bostäder de kommande åren. När dessa är på plats kommer de boende sannolikt att vilja korsa Tullgatan för att ta sig in till centrum.

Men det är om fem, kanske tio år. Inte i dag.

– När bygget är klart kommer den här kopplingen vara jätteviktig. Då blir gångfartsområdet berättigat. Så jag förstår att man ville bygga det samtidigt som man gjorde om gatan, säger Sarita Hotti.

Ett gångfartsområde ska nämligen inte bara ha särskilda skyltar, det ska också ha ett underlag som skiljer sig från en vanlig gata. Med avvikande färg eller stenläggning.

– Jag förstår att de gjorde den investeringen nu, tanken är helt rätt, men vi behöver ju inte sätta upp skyltarna än. De var 5–10 år för tidiga.

undefined
Gångfartsområdet på Tullgatan är nu borttaget. I stället hänvisas gångtrafikanter till övergångsställena för att korsa gatan.
undefined
Tullgatan har inte längre något gångfartsområde, men däremot flera övergångsställen.
undefined
Tullgatan nyinvigdes nyligen efter stora ombyggnationer.
undefined
Bilisterna kan återigen köra i 40 kilometer i timmen längs Tullgatan.

Under tisdagen togs beslutet om att upphäva gångfartsområdet – och bara några minuter senare togs skyltarna ner.

Nu gäller alltså 40 kilometer i timmen längs gatan – och gångtrafikanterna hänvisas till övergångsställena. 

Karta: Gångfartsområdet som försvann
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!