Tullgatan nyinvigdes nyligen efter lång ombyggnation – och plötsligt hade ett gångfartsområde dykt upp.
Det är den blå skylten med bland annat ett springande barn som signalerar att speciella regler gäller. Gångtrafikanter har företräde och bilister måste hålla gångfart, alltså runt 7 kilometer i timmen.
Ett sådant område finns sedan tidigare exempelvis i korsningen Nygatan-Gymnastikgatan – den så kallade "blå korsningen". Där rör sig ofta mängder av gångtrafikanter.
Det gör det dock inte på Tullgatan.
– Jag upptäckte gångfartsområdet i december och började ifrågasätta beslutet, säger Sarita Hotti (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande.
Hon förklarar att den nya cirkulationsplatsen på Tullgatan byggdes för att förbättra trafikflödet och minska köerna.
– När vi byggde om platsen utanför universitetet var vi också noga med att utformningen inte skulle inverka på biltrafiken. Körbanorna skulle vara lika breda som innan.
Men mellan dessa platser – som alltså skulle få biltrafiken att flyta smidigt – placerades ett gångfartsområde där bilisterna måste köra i krypfart för att släppa fram gångtrafikanter.
– Men det är ju ingen som går där, konstaterar Sarita Hotti.
Hur kunde det blir så fel?
Jo, tanken var rätt, menar Sarita Hotti.
På området Väster, ett par stenkast bort, planeras för runt 1 000 nya bostäder de kommande åren. När dessa är på plats kommer de boende sannolikt att vilja korsa Tullgatan för att ta sig in till centrum.
Men det är om fem, kanske tio år. Inte i dag.
– När bygget är klart kommer den här kopplingen vara jätteviktig. Då blir gångfartsområdet berättigat. Så jag förstår att man ville bygga det samtidigt som man gjorde om gatan, säger Sarita Hotti.
Ett gångfartsområde ska nämligen inte bara ha särskilda skyltar, det ska också ha ett underlag som skiljer sig från en vanlig gata. Med avvikande färg eller stenläggning.
– Jag förstår att de gjorde den investeringen nu, tanken är helt rätt, men vi behöver ju inte sätta upp skyltarna än. De var 5–10 år för tidiga.
Under tisdagen togs beslutet om att upphäva gångfartsområdet – och bara några minuter senare togs skyltarna ner.
Nu gäller alltså 40 kilometer i timmen längs gatan – och gångtrafikanterna hänvisas till övergångsställena.