Drottninggatan i Eskilstuna byggs nu om i etapper. Arbetet beräknas att vara klart hösten 2022 och målet är att koppla samman Nyfors, centrum och Munktellstaden där sträckan mellan tågstationen och Mälardalens högskola får en ny utformning.
Under ombyggnationen kommer Drottninggatan etappvis att vara avstängd för motorfordonstrafik och även för parkering.
– Det blir lite knöligt för bilister, speciellt för de som ska till Cityhuset och Kungsplan i den första etappen. Man måste åka via Bruksgatan till Kungsgatan, norrut Drottninggatan för att komma in där. Det blir lite knöligt men det kommer att fungera, förklarar Jan Heldring, byggledare stadsbyggnadsförvaltningen på Eskilstuna kommun.
För de som ska ta sig mot Kloster kyrka och norrut blir det ännu större problem. Hamngatan är i dag redan avstängd förbi Mälardalens högskola i ena riktningen och kommer så att förbli.
– Om man kommer från Tuna park och ska mot Kloster kyrka och norrut blir smartaste vägen att ta Västermarksgatan, parallellt med järnvägen. Förbi Centralstation och vidare ner till Kyrkogatan och in mot stan igen. Det blir lite knöligt för trafiken.
Ska ni öppna upp någonstans för att underlätta för biltrafiken?
– Vi har inte planerat för något i nuläget och det finns inte så mycket att öppna upp heller.
Både körbanor och gångbanor rustas upp i detta skede. Körbanan asfalteras och på gångbanorna läggs det granithällar. Efter ombyggnationen blir det mer gångutrymme på ena sidan av gatan som även får helt ny möblering samt nya cykelparkeringar och busshållplatser.
– Vi börjar med första etappen på måndag. Från nya Mälardalens högskola vid Hamngatan och sedan upp till korsningen Rademachergatan. Biltrafiken blir helt avstängd, däremot kan man angöra fastigheterna på gatan. Även gång- och cykeltrafik ska fungera bra förbi arbetet.
Den första etappens ombyggnationer pågår minst april månad ut innan etapp två påbörjas.
– Nästa etapp sträcker sig från Rademachergatan fram till Kungsgatan.
I samband med gatans upprustning görs även ett omfattande ledningsarbete där stora delar av befintliga ledningar byts ut mot nya.
– VA, vatten och avlopp, ligger djupast så det blir det första vi börjar med. Det ska bytas ut hela vägen upp till Centralstation och görs etappvis, avslutar Jan Heldring.