Fram till 20 februari kostar det 3 000 kronor att köra bil mot gult, eller rött. Sveriges riksåklagare har fattat beslut om att man nu ska skilja på bötesbeloppet för brotten.
Anledningen är att det inte anses vara är lika farligt att köra mot gult. Om man kör mot gult ska det inte finnas andra fordon i korsningen, vid rött kan andra fordon befinna sig där.
21 februari kostar det 2 000 kronor att köra bil mot gult – och 3 000 mot rött.
Trafikenheten i Eskilstuna är mycket ute på vägarna för att ha koll på trafikanter, av alla de slag.
– Vi kontrollerar rödljus ibland, men inte mer än andra beteenden, säger Peter Henriksson, chef på trafikenheten.
Under 2023 fick tio personer böter för att ha kört mot gult eller rött i Eskilstuna. Under 2024 var det sju.
När tidningen gick ut för att se om Eskilstunaborna kör mot gult eller rött visar det sig att väldigt många gör det. Under cirka fem minuter vid rödljuset i korsningen Ruddammsgatan och Kungsgatan, i en riktning, körde tre bilar mot gult. Och en mot rött.
Att endast sju personer blev bötfällda under 2024, för att de kört mot gult eller rött, visar att det inte utfördes många kontroller vid rödljus under årets gång. Eller så har poliserna synts tydligt och fordonsförare har stannat vid gult – betydligt bättre än under tidningens kontroll.
Henriksson konstaterar att det inte enbart handlar om böter om man kör mot andra färger än grönt.
– Man blir ofta av med körkortet om man kör mot rött – och gult.
Den som framför ett fordon ska stanna vid gult – under förutsättning att det inte uppstår en farlig situation, enligt uppgifter från Transportstyrelsen. Här har Henriksson en helt annan uppfattning.
– Man ska stanna vid gult, precis som vid rött.
Polisen har ingen statistik på hur många förare som blev av med körkortet i Eskilstuna för att ha kört mot rött eller gult. Transportstyrelsen ansvarar för statistiken, men för hela Sörmland. Under 2024 blev 486 personer av med körkortet i Sörmland, dock ingår även fortkörning som står för huvuddelen av de 486 personerna.
För klass II-mopeder och cyklar ändras också bötesbeloppet, 1 500 kronor för att köra mot rött och 1 000 mot gult. Tidigare kostade det lika mycket.
Vad händer om man går mot rött vid ett övergångsställe?
– Det finns inte böter för att gå mot röd gubbe, säger Peter Henriksson.