December innebär ett rejält uppsving för näthandeln, men för bedragare är det rena julafton redan från slutet av november. Shoppinghögtiden Black Week innebär extra många kortköp och leveranser – något som oärliga aktörer försöker dra nytta av.
– Vi ser att vårt namn används i bluffsammanhang och det är ett fenomen som skjuter i höjden de här månaderna i slutet av året. Lyckligtvis är våra kunder skickliga på att upptäcka detta och vi är tacksamma varje gång de hör av sig om minsta tveksamheter, säger Tomas Stjernefall på Bring.
De senaste åren har ekobrott och bedrägerier på nätet ökat kraftigt. Under 2022 anmäldes 195 929 bedrägeribrott och enligt den senaste Nationella trygghetsmätningen uppgav 6,1 procent av befolkningen att de under samma år utsatts för försäljningsbedrägerier.
– Det här är ett gissel och stort problem som vi delar med flera av våra branschkollegor. Bedrägeriförsöken blir mer och mer avancerade, och det är lätt att bli lurad om du inte är uppmärksam.
Ett vanligt upplägg är att du får ett sms eller samtal med budskapet att ett paket inte har kunnat levereras, men att detta kan avhjälpas om du knappar in dina kortuppgifter eller identifierar dig med bank-ID.
– Lita på din magkänsla. Vi hör aldrig av oss till våra kunder och ber dem legitimera sig med bank-ID. Det kan vara svårt att stå emot – det här handlar om bedragare med hög motivation, goda digitala kunskaper och de är duktiga på att manipulera, säger Tomas Stjenefall.
Han uppmanar alla som handlar på nätet att vara på sin vakt och skydda sina person- och bankuppgifter bättre:
– Om något känns misstänksamt, avsluta interaktionen och rapportera det till rätt myndigheter om det behövs.
– Skydda och använd starka lösenord som är unika för varje onlinekonto. Ta hjälp av en lösenordshanterare för att organisera och generera säkra lösenord.
– Var också försiktig med vilken information du delar på sociala medier. Öppna aldrig bilagor eller klicka på länkar från okända avsändare.
Tomas Stjernefall ser också tecken på att den tuffare konjunkturen gör att fler riskerar att bli lurade.
– I kärva tider blir många mer villiga att chansa på vad de vill tro är en bra deal. Om något verkar vara för bra för att vara sant, kan det vara en varningssignal.