Cannonball i Gnällbältet 2016 är en mycket prestigefylld tävling som samlar 35 lag till starten och målet, som i år sker i Herrfallet.
Själva tävlingen kan liknas vid en sorts orientering efter karta (inga gps:er är tillåtna i tävlingen) och på två hjul och med inslag av manöverprov.
– Vi har förstås som mål att visa upp Eskilstuna från sin skönaste sida och försöker undvika att vi färdas för mycket på de stora vägarna, små vägar och lite lagom kurvigt, då trivs scooteråkarna, säger Micke Nilson, som är en av arrangörerna i Blacksmith Scooter Club.
Tävlingsdag ett utgår i dag från Herrfallet till Örebro medan den avslutande dagen i morgon går från Herrfallet till Eskilstuna.
Över 20 timmar på scootern får alla de 70 deltagarna räkna med, och ska man lyckas förpassa titelförsvararna Patrik Hammarsten och Oscar Norlin från Team Gullefjun, Stockholm, till en blygsammare placering i år, då får man ligga i. Det lovar Stockholmsteamet.
Olof Fransson och Magnus Ericsson från lag Scuderia Calzone från Malmö lovar dock att ge dem en match.
Scooterentusiaster från när och fjärran brukar samlas vid de lite större arrangemangen, och i regel är stämningen mycket godare i dag än för 40-50 år sedan då modsen och rockers drabbade samman och slogs så flisorna yrde.
– Vi brukar fortfarande ses på en del informella träffar, som den på S:t Eriksbron i Stockholm, då ställer vi på sccoter upp oss på ena sidan och mc-folket på den andra, men det är inga slagsmål längre, säger Micke Nilson.
På det stora taget är Svenska Scooter Klubben (SSK) måna om att förtydliga att man inte står för någon förlegad kvinnosyn eller liknande:
– Nej, allt det där gamla och sunkiga har vi städat bort för länge sedan. Kvinnor är självklart lika välkomna till oss som vem som helst.
Något annat som måste nämnas?
Ja, möjligen då att det fortfarande går åt mycket energi åt att övertyga folk om att det heter scooter, inte Vespa.
– Vespa är ett märke, precis som Lambretta, slutar Micke Nilson. Själva fordonet heter scooter.