Det var lördag och storhandlandet hade Robin NIlsson och hans fru klarat av redan på fredagen. På lördagen var det mys som gällde. Men en äcklig överraskning satte stopp för det.
Hemma hos paret Nilsson är mys ofta synonymt med dipp och skurna grönsaksstavar. Robert Nilssons fru var i köket och föreberedde.
– Jag sitter i vardagsrummet och då hör jag hur frugan skriker bara, rätt ut, säger Robert Nilsson.
Det var blomkålen det var fel på. Eller snarare: Det som var i blomkålen.
När Robert Nilssons fru skar upp grönsaken upptäckte hon att den var full av sniglar.
Och så var det med det lördagsmyset.
– Då blev man ju lite smått äcklad där, så då hade man ju ingen lust att käka alls, säger Robert Nilsson.
Men när Robert Nilsson ringde till Willys i Eskilstuna fick han ingen vidare förståelse för sina problem.
– De sa att jag kunde få en ny blomkål, men det är ju just det jag inte vill ha. Man känner att man aldrig mer kommer att äta blomkål faktiskt.
"Extra stolta är vi över vårt fina färskvarusortiment med ett stort urval av frukt och grönt" skriver Willys city Eskilstuna på sin hemsida.
Men i butiken får de anställda inte uttala sig om färskvarusortimentet. I stället hänvisar man till en presstjänst, som sitter i Göteborg. Johanna Euren, kommunikationsansvarig. säger att det är leverantören och inte butiken som kontrollerar grönsakerna.
– Det görs ju kvalitetskontroller. Sen kan de inte alltid kontrollera varje blomkålshuvud, och det är ju grödor som växer i naturen, trots allt.
Sniglar i maten är med andra ord en risk man får leva med. Däremot lovar Johanna Euren att kunden ska kompenseras.
– Han får ju pengarna tillbaka förstås och något litet plåster på såren.