Antalet kunder som botaniserar bland Guldklimpens sortiment före eller efter ordinarie öppettider har ökat under hösten.
– Nu är det nästan varje dag. De flesta är 65 plus. Andra har anhöriga som är i riskgrupp. Vi har även kunder från Västerås och Stockholm, berättar Guldklimpens andra delägare Marie Oscarsson.
Medför det köptvång att boka egentid?
– Absolut inte! Alla är lika välkomna, det hoppas jag att folk känner.
En av kunderna som nappat på möjligheten är Carina Svancar som tog med sig sin mamma för att uppdatera garderoben.
– Det är guld värt. Mamma sken som en sol i en timme. Hon är 80 år och det vore dumdristigt att springa i butiker annars.
Möjligheten att få shoppa med endast en personal som sällskap har funnits sedan i mars förra året.
– Nöden är kreativitetens moder, säger Tove Friede och nämner ökad närvaro i sociala medier, modevisningar utomhus och hemleverans av underkläder och kläder som ytterligare exempel.
Marie Oscarsson beskriver mars 2020 som att dra ner en rullgardin.
– Vi fick panik. Vad ska vi med 203 kvadrat till om inte en människa kommer?
I dag ser läget annorlunda ut.
– Guldklimpen går bra. Vår styrka är att vi har snabba puckar och ställer om.
Hur stor del har bokningarna utanför ordinarie öppettider i detta?
– Det har gjort att vi klarar coronakrisen, menar Tove Friede.
– Vi peppar varandra. Vi är djupt tacksamma för våra kunder medan de kan säga "åh, tack snälla att jag fick komma hit nu, hoppas verkligen att ni överlever". Och det har vi sagt från dag ett – vi låter inte skeppet falla.
På optikerbutiken Smarteyes erbjuds bokning före ordinarie öppettider.
– Det är populärt – absolut. Vi värnar om våra kunder och vill bidra till att minska smittspridningen. Folk ska kunna känna sig trygga i butiken, säger butikssäljaren Josefine Stjärnesund.
På kläd- och inredningsbutiken Malin store är det anpassning efter kundens behov som gäller.
– Det är inget jag marknadsför men ja, en del ber om att få komma på specialtider. Då ordnar jag det, berättar ägaren Malin Roos.
Hon månar om att ha en nära dialog med kunderna och ibland kommer önskningarna spontant.
– Någon kan fråga: "Ursäkta, är det okej om jag får vara själv en stund?". Då ber jag andra vänta lite, kunderna vet att jag anpassar butiken efter behov. Det fungerar väldigt bra.