Som tidningen kunde berÀtta i veckan har arbetet med det planerade höjdskyddet försenats. Planen Àr att skyddet ska larma förarna i tid och förhindra att fler höga fordon kör in i jÀrnvÀgsbron dÀr inte mindre Àn 17 pÄkörningar skett de senaste tre Ären.
Enligt den ursprungliga tidsplanen skulle barriÀren vara pÄ plats nu under hösten men sÄ blir det inte.
Orsaken till fördröjningen Àr att grundlÀggningsarbetet visat sig vara mer komplext Àn vad stadsbyggnadsförvaltningen först trodde. Under projekteringen stod det klart att det kommer krÀvas vÀldigt starka fundament för att bÀra upp barriÀren.
I vÀntan pÄ den permanenta lösningen finns nu en tillfÀllig variant pÄ plats. Under natten mot fredagen sattes en stÄlstÀllning upp över VasavÀgen i sydgÄende riktning strax efter korsningen med SveavÀgen. Under den hÀnger en rörlig stÄng, den sÄ kallade bondfÄngaren, med en varningsskylt som talar om att den maximala höjden för att passera viadukten Àr 3,6 meter.
â Förhoppningen Ă€r att trafikanterna ska uppmĂ€rksamma den lĂ„ga passagen och hinna stanna i tid. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan olyckor undvikas vilket innebĂ€r att Trafikverket slipper stĂ€nga av tĂ„gtrafiken, sĂ€ger Anders Enesved, avdelningschef pĂ„ stadsbyggnadsförvaltningen.
NÄgra timmar efter att tidningen var pÄ plats vid VasavÀgen meddelade flera lÀsare att varningsskylten lossnat sedan ett fordon touchat stÄngen.
Arbetet med att bygga upp den permanenta portalen berÀknas kunna inledas i mars-april 2022.