Inga planer på parkeringsplatser för elsparkcyklar

Borås är först ut med att införa obligatoriska parkeringsplatser för elsparkcyklar runt om i hela innerstaden. Någon sådan satsning är inte aktuell i Eskilstuna i nuläget.

Borås kommun har nyligen presenterat sin satsning på parkeringsytor för elsparkcyklar. Men i Eskilstuna är något liknande inte på gång säger Sarita Hotti (S), ordförande för stadsbyggnadsnämnden.

Borås kommun har nyligen presenterat sin satsning på parkeringsytor för elsparkcyklar. Men i Eskilstuna är något liknande inte på gång säger Sarita Hotti (S), ordförande för stadsbyggnadsnämnden.

Foto: Anna Sigge/Eskilstuna Kommun/Niklas Holm

Eskilstuna2022-05-11 10:12

I måndags presenterade Borås stad och elsparkscykelföretagen Tier, Voi, Bolt och Bird sin satsning på parkeringsytor för elsparkcyklar. Ett 50-tal parkeringsytor har frigjorts runt om i Borås innerstad, med 75 meters mellanrum.

– Vår tanke är att visa hur man kan göra det här på ett bra sätt för kommunen, användarna av elsparkcyklar och kommuninvånarna i stort. Det här är vi öppna med att rulla ut i hela landet i samarbete med kommunerna, säger Dan Nerén, policychef i Norden på Tier som även är etablerade i Eskilstuna.

undefined
Borås är först ut med införandet av obligatoriska parkeringsytor på elsparkcyklar. Vissa av ytorna är endast markerade på marken, andra har en hage som på bilden. Med på bilden är Michael Johansson, Trafikingenjör vid Tekniska förvaltningen, Borås stad, Tom Andersson, (MP), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor, och Paul Andre Safko (M), förste vice ordförande tekniska nämnden.

Från och med den 16 maj kommer det vara obligatoriskt att parkera sin elcykel i någon av dessa områden. Medan det utanför stadskärnan kommer vara en så kallad friflytande parkering där man inte måste hitta en parkeringsyta.

Nyckeln i satsningen är att ha tätt mellan parkeringsplatserna, menar Dan Nerén.

– Vi vet med oss från andra städer i Europa att har man längre än cirka 150 meter mellan parkeringsplatserna så fungerar det inte, säger han.

Regeringen jobbar just nu på att ta fram ett lagförslag som förbjuder parkering av elsparkcyklar på gång- och cykelbanor. Boråsmodellen är tänkt att visa hur kommuner kan hantera den eventuella nya lagen.

undefined
Tier och Swift mobility är två av sex företag som har sina elsparkcyklar i Eskilstuna.

 – Vi vill samarbeta med kommunerna och vi är inte emot fasta, obligatoriska parkeringsplatser om vi får tillräckligt hög täthet, säger Dan Nerén.

I Eskilstuna har antalet elsparkcyklar ökat kraftigt i år. Förra året var två företag etablerade i staden, i år har ytterligare fyra företag tillkommit. Trots det och trots en ny lag i antågande finns det inga planer på parkeringsytor för elsparkcyklar i Eskilstuna – än.

– Vi från nämndens sida har sagt att vi väntar på lagförslaget för att se utformningen och vad vi kan göra. Efter det ska vi ta ställning, säger Sarita Hotti (S), ordförande för stadsbyggnadsnämnden.

undefined
Eskilstuna kommun har inga planer på att upprätta parkeringsytor åt elsparkcyklar som läget är nu. Det säger Sarita Hotti (S), ordförande för stadsbyggnadsnämnden.

Tjänstemännen på kommunens trafikavdelning ska komma med ett förslag på hur kommunen kan göra när väl lagförslaget kommit. 

– Jag ser inte paniken, vi ser att det har blivit fler cyklar men ganska många står ändå bra. Det är inte 100 procent som ligger slängda överallt, säger Sarita Hotti.

Om en ny lag innebär att parkeringsytor blir nödvändiga måste kommunen ser över var dessa i så fall skulle kunna vara.

– Vi måste titta på vad som är lämpligt i Eskilstuna. Var vi har ytor där de faktiskt kan stå, säger Sarita Hotti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!