Bredbandskunder i Eskilstuna får rätt mot fiberbolag

Bredbandskunder i Eskilstuna har fått sitt internet avstängt sedan de vägrat godkänna nya avtalsvillkor. Fiberbolaget Open infra erkänner nu att det har gjort fel och kopplar på nätet igen. Totalt har 1 270 kunder i Eskilstuna fått felaktig information av bolaget.

Anya Alenberg, press- och kommunikationschef på Open infra,  menar att masskritiken är befogad.

Anya Alenberg, press- och kommunikationschef på Open infra, menar att masskritiken är befogad.

Foto: Niklas Holm/Privat

Eskilstuna2023-11-28 04:46

De drabbade bredbandskunderna har fått ett brev från Open infra med en uppmaning att godkänna nya villkor och betala 18 kronor i månaden. De som inte har godkänt villkoren har fått sitt nät nedstängt. Kunder som själva har tagit kontakt med Open infra för att bestrida kravet har dock fått rätt av fiberbolaget och fått behålla nätet. 

"De försöker lura folk att skriva på ett nytt avtal/kontrakt!" uppger en kvinna för Eskilstuna-Kuriren. Hon fick sitt nät påkopplat igen efter att hon ringt till Open infra och bestridit kravet: "Fick till svar att många fått brevet, fast de inte skulle ha detta brev!" Även ett äkta par i Torshälla fick till sin stora förargelse nätet nedstängt sedan de inte godkänt avtalet. Även de fick tillbaka internet sedan de hört av sig till Open infra. 

Anya Alenberg, kommunikationschef på Open infra, säger till Eskilstuna-Kuriren att bolaget beklagar det som skett. 

– Det är alltså cirka 1 270 kunder i Eskilstuna som har fått fel brev med fel information, en rättelse är på väg på posten som förklarar att det är frivilligt. De kommer inte att få någon avisering på sin nätanslutning. 

Expressen skriver att Open infra har anmälts över 100 gånger till Konsumentverket sedan den 1 september. 

”Din internetanslutning bryts tillfälligt tills du fyllt i formuläret”, står det i ett Open infra-brev som Expressen har tagit del av där kunder uppmanas godkänna nya villkor och betala 18 kronor i månaden.

undefined
Anya Alenberg, press- och kommunikationschef på Open infra, menar att masskritiken är befogad.

Open infra svarade på måndagen på kritiken: ”Masskritiken är befogad, kunderna har rätt”, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Enligt Open infra borde kunder med äldre villkor, från 2016 och bakåt, aldrig ha fått uppmaningen om att godkänna nya villkor. 

Enligt Open infra saknar de äldre installationsvillkoren ett stycke om drift och underhåll vilket innebär att kunder med de äldre villkoren inte omfattas av de villkorsförändringar som skett med till exempel fast pris vid reparation.

"Så sammanfattningsvis har kunderna med de äldre villkoren rätt i sin kritik, de skulle inte ha blivit informerade och aviserade på det sätt som skedde. Det vi skulle ha sagt var; har du äldre villkor där drift och underhåll saknas så kan du när som helst, helt frivilligt, ta del av de nya förändringarna genom att själv gå in på en länk och godkänna villkoren", skriver Anya Alenberg, press- och kommunikationschef på Open infra. 

Enligt Open infra går rättelse ut med brev till kunder. Bolaget går även igenom alla ärenden som inkommit till Konsumentverket. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!