Solveig Råneby Grahn stod och väntade på bussen i Vilsta på onsdagseftermiddagen. Plötsligt kom en brevbärare i ett litet blått fordon åkande. När föraren svängde runt hörnet vid Vilstahallen for bilens bakdörr upp.
– En säck ramlade ut och breven rasade ut över hela gatan, säger Solveig Råneby Grahn.
Hon rusade fram och samlade ihop alla brev och la tillbaka i säcken för att inte några bilar skulle köra över dem.
Samtidigt var Lena Axelsson på väg ut från parkeringen i sin bil och såg vad som hände. Hon fick bromsa för den framrusade postbilen och gick sedan ut för att hjälpa Solveig.
– Jag trodde inte att en sån liten bil kunde köra så fort, men den flaxade bara förbi och vi hade inte en chans att stanna den, säger Lena Axelsson.
De två kvinnorna som sammanstrålat vid postsäcken resonerade en stund om vad de skulle göra. Lena Axelsson erbjöd sig sedan att ta med säcken till Postnord på Björksgatan inne i stan, eftersom Solveig skulle med bussen.
– När jag kom dit såg de ut som frågetecken. De tog emot säcken och sa bara "hoppsan, brevbäraren måste ha glömt att låsa dörren". Jag var lite uppretad och tyckte att det var nonchalant av föraren att bara åka iväg, säger hon.
Men när hon kom hem och fick smälta upplevelsen, började hon tänka i andra banor.
– Man förstår ju att de har svårt att se bakåt. De har ingen spegel eller fönster där. Sen undrar jag vilka arbetsförhållanden de har när de har så bråttom och är så slarviga. De kanske är väldigt pressade, resonerar Lena Axelsson.
Att brevbärarna skulle ha en väldigt stressig arbetsmiljö dementeras av Cathrine Mellgren, distributionssamordningschef för Postnord.
– Vi har våra rutter och det finns tid, så personalen ska inte behöva köra fort.
Hon känner till händelsen med den tappade postsäcken och berättar hur det gick till.
– Brevbäraren hade tömt den gula lådan, la in säcken i bilen, stängde och körde iväg. Sedan åkte luckan upp och säcken ramlade ut.
Brevbäraren själv märkte inte vad som hände. Händelsen uppdagades först när Lena Axelsson lämnade in säcken.
– Det var jättebra att hon gjorde det, då blev det ingen försening på breven. Men annars kan man ringa till vår kundtjänst så ser vi till att hämta upp det som tappats.
Bilen är nu inlämnad på verkstad.
– Det var fel på skåplåset. Nu ska det lagas, säger Cathrine Mellgren.