Arbetet med att öppna upp Gredbyvägen för trafik har dragit ut på tiden. Enligt de ursprungliga planerna skulle allt vara klart i oktober. Sen kom coronapandemin och satte käppar i hjulet i form av försenade leveranser. Dessutom visade det sig att en del oförutsedda sprängningar behövde göras. Då flyttades slutdatumet fram till februari.
– Det var en tajt tidsplan från början men strax efter nyår blev själva vägarbetet klart, säger Erik Pahlbäck, kommunens projekteringsledare för Gredbyvägens ombyggnation.
I projektet ingår också insatser för att minska bullret för de boende i fyra fastigheter längs vägen. Och det är här man stött på problem. Totalt har 191 fönster åtgärdats men vid den kontrollmätning som nyligen utfördes visade det sig att man i vissa bostäder inte når de krav som ställts.
– Den leverantör som anlitats har fått i uppdrag att åtgärda bristerna. Gissningsvis tar det ytterligare en månad att få det ordnat. Så det är svårt att säga exakt när vägen kommer att öppnas. Vi vill ha en bra dialog med de boende först och främst, de har haft en kämpig resa genom det här projektet.
Att öppna Gredbyvägen för trafik mot Tullgatan görs för att avlasta den hårt trafikerade Kungsgatan men också för att trafikanter från Väster lättare ska kunna ta sig till resecentrum och city, inte minst cyklister.
Kostnaden för byggnationen av själva Gredbyvägen uppgår till 33 miljoner kronor. Till det kommer sex miljoner kronor i bullerreducerande åtgärder.