Busschaufförer anklagas för att bajsa vid hållplats

Busschaufförer pekas ut som skyldiga till att skita ned i miljön vid ändhållplatsen i Hällby. Vi talar då bokstavligen skita ned.Enligt ett tips från boende i området är det ett gammalt problem som blivit som nytt igen.– Det som möter oss är riktigt vidrigt, och äckligt.

Eskilstuna2015-09-30 16:45

Visserligen finns det en paus på mellan sju och åtta minuter vid hållplatsen i höjd med Hemlaås. Men den ska inte användas till att lätta på någon form av tryck alls hos chaufförerna.

– Det säger väl sunda förnuftet. Allmänt folkvett, helt enkelt, säger affärschefen Bengt Karlsson på Transdev, före detta Veolia, i Eskilstuna.

Han medger att man haft ett problem med detta för ett år sedan, och ställer sig samtidigt frågan om man verkligen är säker på att det är spår efter en busschaufför man sett?

Anmälaren är säker på sin sak och berättar att hela problematiken upphörde efter ett samtal till bussbolaget för ungefär ett år sedan.

Transdev har långt tidigare placerat ut tre bajamajor vid hållplatserna i Stenby, Viptorp och i Säby. Skötseln av dessa sköter bussbolaget självt.

En fjärde toalett är dessutom på väg, och det blir en påkostad vattenklosett i höjd med Djursta, som ska vara klar att invigas i mitten på oktober när busstrafiken släpps fram hit.

– Annars är det toaletten inne i staden som gäller, antingen det eller också håller man sig, säger Bengt Karlsson i ett tonfall som inte ger utrymme för eventuella invändningar.

Ingen förlåtande klausul som säger att nöden inte har någon lag?

– Nej, absolut inte, man gör som man är tillsagd. Punkt slut.

Är det vanligt förekommande annars att folk klagar på att busschaufförer lämnar exkrementer efter sig?

– Nej, det är inte vanligt.

När fick ni senast ett sådant klagomål?

– Det är en månad sedan. Då handlade det om någon som hade gjort... det första. Och man gör förstås inte det heller.

Hur slutade det hela?

– Det stannade vid en tillsägelse.

Om boende i området ändå upplever det hela som ett problem, och att de hittar spår efter både det första och det andra, vad kan de göra?

– Då måste vi få chansen att få reda på datum och klockslag när det hela sker… Då kan vi se direkt på schemat vem som är chauffören…

Från fackligt håll uttrycker man en förvåning och undrar om alltsammans bottnar i ett bekymmer med nya scheman.

– Jag vet att det fanns en toaproblematik tidigare, säger Jörgen Johansson som är ordförande för trafiksektionen i Kommunal region öst, som omfattar Sörmland, Östergötland och Gotland.

– Men jag tycker att Transdev har kommit långt i åtgärderna för att underlätta för sina förare. Står vi nu ändå inför någon schemaändring som skapat nya bekymmer så måste vi kanske flytta på en bajamaja... Jag vet inte, men de är ju flyttbara.

Jörgen Johansson tycker annars att det är lite 80-tal över det som påstås ha hänt. Han trodde att stadstrafiken var förskonad från bekymmer av det här slaget.

– Det är förstås värre ute på landsbygden när man kanske sitter och kör både sex och sju mil, då kan man nog se busschaufförer störta in hos lanthandlaren eller ett bibliotek eller liknande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!