Den 27 mars gick Coop ut med att de sänker priset på all frukt och grönsaker för sina medlemmar, med 12 procent från 30 mars, baserat på varans ordinarie pris och gäller inte på kampanjvaror. Och rabatten dras först i kassan.
När tidningen, måndagen den 3 april, handlar en ananas på Stora Coop i Eskilstuna till kampanjpris, 20 kronor, dras 12 procent i rabatt. Slutpris blir 17,60 kronor. Denna vara borde inte vara rabatterad enligt Coop:s kampanj och ska kosta 20 kronor.
Vid köp av en broccoli på kampanj blir priset 12,50 kronor. Varans ordinarie pris är 13,95 och med 12 procent rabatt skulle den kosta 12,28 kronor. Med andra ord får kunder betala mer för varan på kampanj än mot att köpa den till ordinarie pris och få 12 procent rabatt.
Den tredje inköpta varan var ett sparrisknippe. Ordinarie pris 39,90 och det är vad som står på kvittot efter betalning. Ingen rabatt är dragen, borde ha kostat 35,16 med rabatten.
De tre varorna kostade 70,05 kronor men enligt Coop:s stora satsning på 12 procent rabatt borde priset ha blivit 67,44. Det blev dyrare och det stora problemet är att samtliga varor fick fel pris vid betalning.
När Coops pressavdelning kontaktas om detta på tisdagsförmiddagen blir de överraskade då de inte sett eller hört något om detta tidigare, trots att felet förmodligen funnits sedan kampanjen började den 30 mars.
– Ja, det här verkar ju inte ha blivit helt rätt. Jag vet inte vad som gått snett men jag kollar upp det, säger Therese Knapp, pressekreterare på Coop, och fortsätter:
– Jag kommer kontakta de som sitter på systemsidan och butikssidan.
Närmare lunch återkommer hon med några svar.
– Jag har själv handlat på kampanjen i min närmaste Coop-butik, dock i manuell kassa, där gick rabatten in på alla varor. Baserat på min egen erfarenhet och att vi inte har en massiv kritik på oss så är jag övertygad om att inte detta händer överallt och hela tiden. Då hade vi vetat om det.
– Men oavsett så är ett fel ett för mycket så jag återkommer med svar till dig.
Senare på eftermiddagen fick tidningen ännu en återkoppling från Therese Knapp:
– De felsöker fortfarande och därför har jag inget svar än. Det är inga kända problem som du skickade in så mycket bra att vi kan få ordning så att alla priser i alla betalsystem funkar.
Under onsdagen har Coop inga nya besked att ge så på torsdagsförmiddagen beger sig tidningen åter till Stora Coop för att inhandla samma tre varor igen, återigen med Coop:s egna app Scan and pay.
Nu ser det helt annorlunda ut. Redan när varorna scannas med telefonen dras 12 procent rabatt, på samtliga varor. Med andra ord ges även rabatt på de varor som butiken har kampanjpris på, vilket inte är tänkt. Totalsumman hamnar på 63,76 kronor.
Och Coop återkopplar vid torsdag lunch.
– Nu har jag fått svar från teknik-sidan. I måndags så hade vi ett systemfel i Eskilstuna som gjorde att kampanjen var felaktigt aktiverad för styckvaror men som sen kom i gång igen på tisdagen. Det var ett lokalt problem. Det var endast i måndags och efter det ska det fungera, förklarar Therese Knapp och avslutar:
– Anledningen till att du fick rabatt även på kampanjvaror är att i vissa av våra kassasystem så får man även rabatt på kampanjpriserna. Det är för att systemtekniskt så kan inte systemet avgöra vilken av rabatterna som ska gälla utan båda går in.