Ica-butikens bokningar gör succé på Facebook

Ica Safirens Facebookbokningar har blivit alltmer populära – så populära att det ibland inte ens får plats i butiken. "1 583 bokningar hade vi på Coca cola 20-pack. Jag tror det är rekordet", säger butikens ägare Lasse Sedell.

Just nu finns stora partier av pasta att hämta ut av de kunder som bokat via Ica Safirens Facebooksida.

Just nu finns stora partier av pasta att hämta ut av de kunder som bokat via Ica Safirens Facebooksida.

Foto: Fanny Juhlin

Eskilstuna2023-09-10 09:50

Ett fenomen som blivit alltmer vanligt bland livsmedelsbutiker är så kallade Facebookbokningar. Alltså att ett företag köper in större partier av en viss vara, till en billigare peng än styckpris, som kunderna sedan får förhandsboka via butikens Facebooksida. Efter några dagar får kunderna ett meddelande om att deras varor finns att hämta i butiken.

Ica Safiren i Eskilstuna var en av de första Ica-butikerna i Sverige att introducera Facebookbokningarna för tre år sedan. De är nu välkända i Eskilstuna för sina bokningar och har varje vecka hundratals kunder som köper olika livsmedel via butikens Facebooksida.

– Många som följer oss gör ju det för att boka Facebookvaror. Till en början hade vi 1 800 följare, sedan växte det snabbt. På tre år har det blivit 15 000 följare, säger butikens ägare Lasse Sedell.

undefined
Lasse Sedell äger Ica Safiren.

De populäraste bokningarna är bland annat glass, energidryck, hallon och toapapper. Men det finns en vara som sticker ut rejält i mängden.

– 1 583 bokningar hade vi på Coca cola 20-pack. Jag tror det är rekordet. Vi fick inte plats med allt i butiken, vi fick dela upp det på tre dagar.

Facebookbokningarna har lett till ett större kundflöde i den centrala butiken, som ligger nära flera andra livsmedelsbutiker i stan.

– Många nära-butiker som ligger mittemellan andra butiker har det jättetufft. Vi ligger på plus tack vare bokningarna, utan det hade det säkert varit skitjobbigt, säger Lasse Sedell.

undefined
Ica Safiren har växt fort på de senaste åren och nu är det dags att byta ut 14 000 följare mot 15 000 på butikens fasad.

Men de stora bokningarna kan ibland ställa till det för Ica Safiren. Då det är en relativt liten butik har de ibland svårt att få ihop det med alla varor i butiken. Under tisdagen kom bland annat nio pallar av Facebookbokad pasta som skulle placeras ut i butiken.

– Det är mycket pussel i och med att det är en sådan trång butik. Vi får ha grejerna stå utanför på kajen ibland, sedan får vi in det vartefter. Just nu står det pasta på lastkajen, då får man ställa det ute, säger Lasse Sedell och fortsätter:

– Det är mycket jobb, fruktansvärt mycket jobb. Många tror att det bara är att håva in pengar, men det är mycket jobb för de pengarna. Man har det i huvudet hela tiden. Man kollar när man får hem varorna, ibland brister det, då är det rena mardrömmen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!