Handsprit och markeringar i golvet är vanligt i de flesta butikerna. Men det är få butiker som aktivt gjort något för att minska trängseln i butikerna, en viktig åtgärd när det gäller att hindra smittspridningen av corona. Detta framgår av en färsk undersökning bland Handels skyddsombud, som handlar om hanteringen av covid-19.
– Det är butiksägare som har det yttersta ansvaret för både arbetsmiljön för anställda och kundernas säkerhet. Om man inte redan tagit detta ansvar är det läge att göra det nu, säger Linda Palmetzhofer, ordförande för Handelsanställdas förbund.
Undersökningen visar att två tredjedelar av butikerna har bedömt riskerna kring att anställda eller kunder smittas av corona. Men riskbedömningen har inte varit tillräcklig och endast en tredjedel av handlarna som fullt ut åtgärdat de brister som framkommit.
– Det är dags att skärpa sig. Vi kommer intensifiera arbetet att se till att våra medlemmar och anställda i branschen är trygga på jobbet under julhandeln, säger Linda Palmetzhofer.
Få butiker har utsett ansvariga som ska övervaka trängseln. Bara en tredjedel av butikerna har detta, trots att det är en viktig uppmaning i hela samhället att man ska kunna hålla avstånd. Engångshandskar och munskydd som anställda kan använda om de vill är ännu ovanligare. Dessutom har endast 16 procent av butikerna infört kontantfritt för att minimera smitta.