Två köriga veckor väntar däcksverkstäderna

För däcksverkstäderna är de två första veckorna i april lika med fulltecknad almanacka och en extremt arbetsintensiv period. ”Vi har däckhotell till 1250 bilar förvarade här. Sen tillkommer alla övriga kunder som vill ha hjälp att byta däck", säger Fredrik Lange, verkstadschef på Langes gummisverkstad i Eskilstuna.

Kort paus i däckskiftesfabriken. Raeed Abdul Masih, Fredrik Lange, Daniel Isoaho, Roger Olsson och Jonas Järvebro på Langes gummiverkstad har bråda dagar så här års.

Kort paus i däckskiftesfabriken. Raeed Abdul Masih, Fredrik Lange, Daniel Isoaho, Roger Olsson och Jonas Järvebro på Langes gummiverkstad har bråda dagar så här års.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2022-03-29 08:42

När vi träffar honom och de övriga medarbetarna på verkstaden när drygt halva mars har gått råder lugnet före stormen. Ju närmare det magiska datumet 15 april de kommer, desto mer har de att göra.

Sedan vinterdäckslagen kom har utrymmet för att byta däck krympt rejält. Fram till den 31 mars ska bilen – om det råder vinterväglag –  vara utrustad med vinterdäck och efter den 15 april riskerar den som kör med dubbdäck böter.

– Förr i tiden fick man köra med dubbade däck april ut, då var det en betydligt jämnare tillströmning av kunder, säger Fredrik Lange.

undefined
Jonas Järvebro tar en uppsättning nytvättade vinterdäck till hotellet.

De två första veckorna i april är det därför ett väldigt högt tryck och på Langes måste extrapersonal kallas in för att man ska hinna med och hjälpa alla kunder.

Fredrik Lange skulle gärna se några små beteendeförändringar hos däckbytarna när det gäller tidsbokning.

– Om något fler av dem som kör med dubbfria vinterdäck kunde vänta något och byta däck de två veckor som följer efter den 15 april skulle vi få ett bättre flöde. Men det är en förändring som vi endast ödmjukt kan önska. Självklart anpassar vi oss efter hur kunden vill ha det. 

Jämfört med hur det var för ett tiotal år sedan kan man konstatera att några branschspecifika trender har accentuerats. Allt färre bilägare byter däck själva hemma på gatan eller på garageuppfarten. I stället är det däckhotell som gäller. Hos Langes ser stora delar av företagets lokaler numera ut som ett stort förrådslager.

– Det börjar bli fullt faktiskt, och då har vi ändå byggt ut. Samma signaler får vi även från våra branschkollegor.

undefined
Roger Olsson och Jonas Järvebro hjälps åt skifta däck på en Skoda.

Vid val av däck finns också noterbara trender.

– Många som kör elbil och hybrider vill ha ner ljudnivån och köper lättrullade ”tysta” däck med mindre mönsterdjup.

För de bilägare som fortfarande skiftar däck på egen hand kan följa råd och rekommendationer från Motormännen komma till pass:

* Om du sätter på ”gamla” däck ska de bästa däcken sitta på bakhjulen. Då minskar risken att råka ut för en sladd.

* Byt till nya däck när mönsterdjupet är 3 mm, även om lagen anger 1,6 mm som nedre gräns.

 * Använd inte dubbfria vinterdäck på sommaren. Gummit är för mjukt, slits snabbare och bromssträckan blir längre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!