Sten och Margareta Johansson startade företaget 1969, men resan inleddes tidigare än så.
– De lånade en husvagn av ett par bekanta och familjen tyckte att det var trevligt. Då föddes idén. Två år senare startade de upp verksamheten på hobbynivå. De köpte först in tre husvagnar för totalt 30 000 kronor och på den vägen är det, säger Håkan Johansson.
Hur känns det att ni fyller 50 år?
– Det känns fantastiskt roligt. Vi hade nyligen ett firande i våra lokaler som var helt magiskt med runt 2 500 personer på plats och min mor som är 91 år var med också. Hon är fortfarande pigg, så det var roligt att hon kunde delta. Mina föräldrar är ju anledningen till att vi är här i dag.
Håkan Johansson började själv att jobba i företaget 1978 efter gymnasiet. Sedan dess har han gjort allt ifrån att meka till att vara säljare och stå i butiken. 1994 började han som VD.
Branschen har förändrats väldigt mycket sedan dess, menar han.
– Den har blivit större, förr var den mer säsongsbetonad under sommarhalvåret. Nu är det en året-runt-bransch.
Vad beror det på?
– Campingen har blivit allt mer populär, därför har försäljningen av husbilar och husvagnar ökat. Många väljer att semestra hemma i Sverige. Förr gällde det mer äldre personer, nu är det även vanligt hos den yngre generationen. Det beror nog till viss del på att många har bott i husvagn på semestrarna när de var små, tyckte det var mysigt och nu vill prova det med sin egen familj.
Den högsta omsättningen hittills är också den senaste som finns redovisad, från 2017.
– Då låg den på cirka 137 miljoner kronor. Året innan låg vi på 110 miljoner. Det är stor skillnad jämfört med när jag tog över som VD på 1990-talet när omsättningen låg på kanske fem, tio miljoner kronor.
I dag har Eskilstunaföretaget 21 anställda som arbetar med att köpa, sälja och serva husbilar och husvagnar.
– Vi har två nyanställda i år, en i butiken och en i verkstaden, säger Håkan Johansson.
Vad tänker du om framtiden för branschen?
– Det är en ganska stabil bransch, även om ingen bransch alltid går rakt upp eller rakt ner. Under en femårsperiod tror jag på en stabil, svag uppgång. Det har blivit en attitydförändring, fritiden får kosta mer och mer. Det kommer att bli ännu mer fokus på energi och miljö, vi ser redan att solpaneler på fordonen har ökat mycket och att de blir mer bränslesnåla. Kunderna har blivit mer miljömedvetna.