Carolas paket totalförstördes: "Foton blandade med grus"

Ett trasigt paket med grus och saknade föremål.
Carola Näslund-Räisänen känner igen behandlingen av paket – som Eskilstuna-Kurirens bilder avslöjade.
– Mina paket var totalt förstörda, säger hon.

Carola Näslund-Räisänen i Flen blev senast i december drabbad en trasig leverans.

Carola Näslund-Räisänen i Flen blev senast i december drabbad en trasig leverans.

Foto: Privat

Eskilstuna2025-01-19 16:04

Nyheten i korthet

  • Carola Näslund-Räisänen har upplevt flera fall av felaktiga eller förstörda paket från Postnord.
  • Hennes senaste paket, som innehöll framkallade foton, kom blandat med grus och saknade sex kort.
  • Postnord-chefen Viktor Rosenqvist medger att paketbehandlingen strider mot företagets instruktioner och uppmanar drabbade att kontakta kundtjänst.

Eskilstuna-Kurirens publicering om Postnord-anställda som kastar leveranser mellan varandra väckte upp starka känslor bland Eskilstunabor som drabbats av förstörda leveranser tidigare.

En av de är Carola Näslund-Räisänen som flera gånger tagit emot felaktiga eller trasiga paket och i vissa fall inga paket alls.

Senast i raden var i december när hon hade framkallat foton som skulle skickas hem till brevlådan.

– Det var ett erbjudande där man fick 50 kort för 50 kronor. Det är ingen summa att prata om men bilderna var viktiga, säger hon.

undefined
På paketet fanns en ursäkt för att försändelsen hade skadats i hanteringen.

När paketet kom i brevlådan var det ingen munter syn för Carola Näslund-Räisänen.

De låg inte längre i den ursprungliga kartongen, utan i ett plastemballage och på fanns ett klistermärke där det stod: "Vi ber om ursäkt. Försändelsen har tyvärr skadats i hanteringen."

– När jag öppnade kuvertet som fotona låg i så var det bilder blandat med grus. Jag förstår ju att det här har slitits ut och hamnat på något grusigt underlag. De var totalt förstörda. Det fattades sex stycken kort, då blir man förbaskad.

Inget av korten som hade levererats till Carola Näslund-Räisänen gick att använda och hon blev i stället tvungen att lägga en ny beställning.

På klisterlappen med ursäkten hänvisades hon till Postnords kundservice.

– Jag ledsnade efter en timme i kö, jag kom inte ens fram. Man sitter där och bara väntar och sedan orkar man inte längre och det tror jag inte jag är ensam om.

Carola Näslund-Räisänen undviker nu att beställa leveranser på nätet och om hon gör det väljer hon leverans till ombud i stället för hemleverans.

– Då får man lättare hjälp av Ica när det blir fel. Kartongerna kan det ha varit hål i men grejerna har varit hela.

Viktor Rosenqvist, chef för Postnords alla paketboxar i Sverige, sa till tidningen tidigare i veckan att företaget har jobbat med att utveckla bärsystem där det finns väskor och pirror och att behandlingen av paketen strider mot alla företagets instruktioner.

– Så här ska det absolut inte gå till, sa han till tidningen då.

Han menar även att om man är drabbad av en förstörd leverans ska man vända sig till företagets kundtjänst och reklamation för hjälp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!