Centrumdöden – butik för butik: "Alla har ett ansvar"

Eskilstuna-Kuriren har kartlagt gågatan och dess köpcentrer där det i dagsläget står närmare 40 butikslokaler tomma. Näringslivsdirektören Niklas Edmark och de som äger eller förvaltar de stora köpcentren är eniga om att något måste göras åt utvecklingen av Eskilstuna centrum.

"Nu för tiden handlar vi det mesta på nätet. Det ställer därför högre krav på fysiska butiker att de kan sälja mer än bara produkten. Det måste finnas en upplevelse", säger näringslivsdirektör Niklas Edmark.

"Nu för tiden handlar vi det mesta på nätet. Det ställer därför högre krav på fysiska butiker att de kan sälja mer än bara produkten. Det måste finnas en upplevelse", säger näringslivsdirektör Niklas Edmark.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2020-10-08 06:45

De tomma butikslokalerna i centrum blir allt fler. Hur ser framtiden ut för Eskilstunas centrum och vad har Eskilstuna kommuns styrande och centrums privata fastighetsägare för planer?

– Det som är fokus för oss är ett levande centrum, det är något som vi började titta på för länge sedan, säger Niklas Edmark, näringslivsdirektör på Eskilstuna kommun, och fortsätter:

– Det har länge varit för få boende i centrum, vi måste öka antalet boende för att få ett levande centrum under fler timmar av dygnet. Vi har gjort en upprustning av torget och gågatan och vi vill så klart behålla butiker så det blir ett blandcentrum med boende, butiker och restauranger. Men tyvärr, den genomarbetade planen finns inte riktigt där än.

Med ett tapp av butiker minskar även intresset för centrum. 

– Tittar man på antalet butiker som har försvunnit i centrum så har vi tappat flera viktiga varumärken. Om inte butiken finns i centrum väljer man att åka någon annanstans. Så är det bara, konstaterar Niklas Edmark.

Niklas Edmark menar att det finns många fastighetsägare i centrum och att det är viktigt för kommunen att samla fastighetsägarna och få en samlad bild.

– Vi kanske kan göra en del. Verksamheter som söker efter lokaler som kan driva flöden vill vi arbeta med. Och då kan vi hjälpa till och förmedla dem till fastighetsägarna. Vi kan även bli bättre på att föra statistik om Eskilstuna centrum som kan hjälpa fastighetsägarna i jakten på företag som vill etablera sig här, säger Niklas Edmark.

De större fastighetsägarna i centrum vill vara delaktiga i utvecklingen av centrum.

– Vi har alla ett gemensamt intresse att få Eskilstuna att gå framåt, säger Lennart Berg, vice vd och projektchef på Mälarstaden som förvaltar Regios bestånd i Eskilstuna, med bland annat köpcentret Gallerian, och fortsätter:

– Vi är en av de största privata fastighetsägarna i Eskilstuna med ett stort kommersiellt bestånd. Mälarstaden och Regio har en långsiktig plan för Eskilstuna och vårat uppdrag är bland annat att vara med i samhällsutvecklingen och att delta i debatten. När det gäller butiker och lokaler har vi tre-fyra nya hyresgäster på ingång och vi kommer med lite nya utvecklingstankar inom kort.

– Det finns bra initiativ från såväl kommunen som fastighetsägarna, men det är klart att det skulle kunna göras mer, menar Carl Magnus Carlsson, fastighetschef på Newsec, förvaltare av Folksams köpcenter 21:an.

– Konkret tror jag vi behöver hantera citykärnor som stadsdelar, det vill säga vi behöver fylla dem med intressant innehåll som gör att människor vill vara i city utöver kontorstid, det vill säga måndag till söndag. Min upplevelse är att vi har bra dialoger lokalt, med både andra näringsidkare som med staden, säger Tariq Boholm, affärsenhetschef på Klövern som bland annat äger Cityhuset.

undefined
Tariq Boholm, affärsenhetschef på Klövern som bland annat äger och förvaltar Cityhuset.

En del butiker har stängt i centrum på grund av konkurs, en del för att det inte funnits någon lönsamhet, men de flesta har stängt för att satsa i Tuna park i stället.

– Alla som lämnat centrum har inte gjort det för att det gått dåligt, det kan bero på beslut som kommer högre upp i organisationen, som till exempel att man vill satsa på butiker i köpcentrum i stället för butiker i stadens centrum. Men vi har sett en tydlig trend av pop-up-butiker i centrum, det är positivt och något som vi kommer att få se mer av i framtiden, säger Niklas Edmark.

Men att butikerna försvinner handlar inte enbart om att man bantar sin fysiska verksamhet.

– Nu för tiden handlar vi det mesta på nätet. Det ställer därför högre krav på fysiska butiker att de kan sälja mer än bara produkten, det måste finnas en upplevelse för att kunna erbjuda mer än det man får via e-handel. Man åker inte längre till centrum för den effektiva shoppingen, centrum måste erbjuda mycket mer än så, menar Niklas Edmark.

Lennart Berg säger att det har märkts att större kedjor lämnar Eskilstuna centrum för Tuna park, men att det ser likadant ut i andra städer. Han säger att Eskilstuna behöver hitta en tillväxt av handeln i centrum och veta vad de tomma lokalerna ska fyllas med för att locka folk.

– Vi måste hitta nytt ”innehåll” och inte bara handel och restaurang. Kommunen har en väldigt viktig roll med att jobba mot den målbild som vi skapar tillsammans. Vi har ett fantastiskt torg i centrum med mycket rörelse under sommaren. Sen har vi en ny och fin gågata, sådant finns inte i köpcentren, menar Lennart Berg.

undefined
Lennart Berg, vice vd och projektchef på Mälarstaden som förvaltar Regios bestånd i Eskilstuna.

Tariq Boholm på Klövern tror att det behövs en bra mix av boende, butiker, service, event och kontor för att skapa ett hållbart och levande centrum.

– Vi har en plan och en strategi. Förenklat kan man säga att vi arbetar med strategin att vi inte ersätter en butiksyta eller hyresgäst med samma typ butiksyta eller hyresgäst utan att vi ser över vilken mix av verksamheter som behövs för en levande citykärna, säger Tariq Boholm.

Newsecs fastighetschef Carl Magnus Carlsson menar att hela butiksmarknaden genomgår en förändring där handeln allt mer koncentreras till externa handelsområden.

– Fler köp görs över nätet samtidigt som många butikskedjor har det tufft ekonomiskt, vilket leder till ökade vakanser i centrum. Vi arbetar just nu med att se över 21:an och dess innehåll för att skapa något som är bättre anpassat till vad som efterfrågas idag. Ett exempel på alternativ användning är vår ombyggnation av en före detta butikslokal mot Nygatan till en restaurang för eleverna på Grillska Gymnasiet, förklarar Carl Magnus Carlsson.

För att öka kundflödet i Eskilstuna centrum behövs det med andra ord andra aktörer än säljande butiker och restauranger.

– En av de viktigaste pusselbitarna för centrum är Stadsbiblioteket som bildar ett stort flöde. Arbetet med att ta fram ett nytt kultur- och kongresshus har pågått under flera år, där vi har en avsiktsförklaring om en central plats vid biblioteket. Det är en jätteviktig del att detta ligger centralt för att stärka centrum, annars skulle det få motsatt effekt och utarma centrum i stället, menar Niklas Edmark.

I somras var det fri parkering på de flesta av kommunens centrumparkeringar och beläggningen gick upp från 72 till 90 procent.

– Folk uppfattade parkeringarna i centrum som fulla då, men det behöver inte vara det för att tillgängligheten har förbättrats. I centrum finns det flera olika aktörer med parkeringar, med olika parkeringssystem. För att göra tillgängligheten bättre behöver vi göra det enklare att parkera i centrum, menar Niklas Edmark och fortsätter:

– Om vi sänker priset på parkeringarna eller har gratis parkering blir det en negativ effekt för fastighetsägarna som har centrala parkeringar. Vi måste se hur vi ska hantera det här, det är en av de stora frågorna vi behöver ta med fastighetsägarna. Men en sak som är säker är att vi måste vara försiktiga med de parkeringsplatser som finns kvar i centrum, det viktigaste är tillgängligheten och den upplevda tillgängligheten.

undefined
Niklas Edmark, näringslivsdirektör på Eskilstuna kommun.

Lennart Berg på Mälarstaden menar att Eskilstunaborna är väldigt beroende av bil.

– Min uppfattning är att det alltid finns parkeringsplatser, men de bilburna vill helst att det ska vara gratis. Det är väl snarare gratis parkeringar som det är brist på. Men är det bra eller dåligt ur hållbarhetssynpunkt? Hur ser det ut i Eskilstuna kommuns klimatplan för 2045, undrar Lennart Berg.

Carl Magnus Carlsson på Newsec tycker inte att parkeringsproblemet är stort, men att besökare har åsikter.

– Vid 21:an finns både utomhusplatser och ett stort kommunalt parkeringshus. Det vissa besökare tar upp är att det kostar pengar att parkera inne i centrum, säger han.

Niklas Edmark pekar extra på att Eskilstunaborna är viktiga när det gäller handeln i centrum.

– Alla vi konsumenter har ett ansvar. Vill vi ha ett aktivt centrum måste vi tänka till, vad gör vi för att göra det attraktivt? Konsumenternas makt är rätt stark, vill vi ha ett levande centrum behöver vi även handla här. Tomma butiker och trasiga fönsterrutor ger en otrygghet och är det minsta vi vill ha. Man ska våga röra sig i centrum, det ska vara en upplevelse att vistas där och man måste känna sig trygg, säger Niklas Edmark.

Vad har kommunen gjort under våren och sommaren för centrumhandeln?

– Vi har försökt att hjälpa till genom att ge gymnasieeleverna fria luncher på restauranger i centrum och dessutom fick kommunanställda en sommargåva som de kunde handla för. Tack vare det har det gett intäkter på 1,5 till 1,7 miljoner kronor till centrumhandeln under coronatiden, konstaterar Niklas Edmark.

Han säger att Eskilstuna är en stad som växer, bland annat med nya högskolan i ett nytt läge. Utvecklingen går framåt och det måste fortsätta att byggas centralt och samtidigt finnas arbetsplatser.

– Eskilstuna har inget riktigt externt handelsområde som många andra städer har. Här har vi Tuna park och kommande Skiftinge handelsområde där det finns boende runt omkring och samtidigt ligger det inte så värst långt bort från centrum, säger Niklas Edmark och tillägger:

– Amazon, Amazon web services och Ikeas nya cirkulära butik i Retuna är saker som stärker Eskilstuna som varumärke, det kan hjälpa oss på sikt och lyfta Eskilstuna som stad.

Bolaget Eskilstuna innerstad har varit drivande för centrumhandeln under många år. Vid årsskiftet försvann de och sedan dess har det inte funnits något samlat engagemang för centrum.

– Destination Eskilstuna har arbetat med en aktivitetsplan för att locka till lokal handel. Det har varit kortsiktigt fokus under våren, vilket inte har varit bra, men corona har gjort att det har blivit så. Vi vill självklart jobba långsiktigt och det finns i planen för Position Eskilstuna, säger Niklas Edmark och avslutar:

– Positionen Eskilstuna blir en viktig part som kan föra fram rösterna för de verksamheter som finns i centrum, att få fram deras bild för att veta vad de behöver för att det ska fungera bra för dem. På så vis kan vi lyfta centrum igen.

På torsdagskvällen presenteras Position Eskilstunas styrelse. Frågan är om de kan rädda Eskilstunas centrumhandel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!