Verksamhetschefen om bristerna på boendet

Osignerad medicin, ohanterade avvikelser och boende i livets slutskede som fått vänta i timmar på smärtstillande.
Under hösten 2023 ökade antalet lavinartat på Attendos äldreboende på Ekebyvägen.
Nu ger verksamhetschefen sin bild av hur situationen kunde uppstå.

Sophia Bleesberg, verksamhetschef på Attendos äldreboende på Ekebyvägen var ny i verksamheten när bristerna uppdagades.

Sophia Bleesberg, verksamhetschef på Attendos äldreboende på Ekebyvägen var ny i verksamheten när bristerna uppdagades.

Foto: Mattias Carlgren

Eskilstuna2024-10-20 10:20

– Visselblåsningar är ju visselblåsningar. De får man ta till sig – kommer de in så får man hantera det. Vissa saker hade vi redan identifierat och börjat kolla på, säger Sophia Bleesberg, verksamhetschef på Attendos vård- och omsorgsboende på Ekebyvägen om kommunens utredning av boendet.

För att förstå vad verksamhetschefen pratar om måste vi backa bandet till hösten 2023. 

undefined
Under senhösten 2023 startade kommunen en utredning av Attendos vård-och omsorgsboende på Ekebyvägen efter visselblåsartips.

Då får Eskilstuna kommun in ett tips om misstänkta brister på boendet. Eftersom kommunen sedan flera år har ett upphandlingsavtal med Attendo, enligt lagen om LOU, har de även ett tillsynsuppdrag och valde därför att starta en utredning.

Under utredningen granskades bland annat schemaplanering, avvikelserapporter och styrande dokument. Utöver det gjordes tillsyner på plats och personal intervjuades.

I januari 2024 var kommunens utredningsrapport klar och påvisade flera brister gällande bland annat läkemedelshantering, antalet avvikelser och brist på personal med delegering. I samma veva upprättade Inspektionen för vård- och omsorg, Ivo, en utredning där de gjorde flera nedslag, bland annat gällande hanteringen av avvikelserapporter och läkemedelshantering.

– Jag hade redan till viss del identifierat att det fanns förbättringsarbete som behövdes göras, men sedan tar det en stund innan man kan identifiera orsaker. Så vissa av de här delarna som upptäcktes när kommunen kom hit var inga överraskningar, säger Sophia Bleesberg. 

undefined
Versamhetschefen förstår varför Eskilstuna kommun valde att utreda boendet. "Sedan var det ju vissa saker i den här visselblåsningen som inte riktigt stämde överens med verkligheten. Men det var ju uppenbarligen någons uppfattning och det måste ju kommunen självklart ta med sig när de kommer hit. Det har jag full förståelse för", säger hon.

I slutet av maj 2023 tillträdde Sophia Bleesberg som verksamhetschef på Attendo Ekebyvägen, ett boende för personer med kognitiva sjukdomar det som tidigare kallades demenssjukdomar. Under sommaren rekryterades även nya sjuksköterskor.

– Flera av oss nyckelpersoner var nya i verksamheten. De hade även i början av året implementerat ett nytt digitalt signeringssystem, tidigare hade har man använt papperssigneringar när man signerar läkemedel och insatser.

undefined
I början av 2023 bytte boendet från ett analogt signeringssystem för läkemedel och insatser till ett digitalt. Ett system som all personal inte förstått. "Man hade inte riktigt förstått systemet. Man kan välja andra alternativ, exempelvis om någon inte vill ha sin medicin eller om någon inte är hemma, de alternativen finns också men det hade personalen inte förstått", säger hon.

Efter vad som framkom av kommunens och Ivos utredningar förstår nu Sophia Bleesberg att all personal inte visste hur de skulle signera i det nya systemet. Hon hade förstått att det var något som inte fungerade i verksamheten, men inte vad – förrän det blev tydligt.

– Det är säkert inte hela förklaringen. Avvikelser uppstår ju, vi är människor och arbetar med människor så det händer ju – men till viss del så förklaras det.

I samband med utredningen upptäcktes även en teknisk brist.

– Ja, det här låter ju... det identifierades att wifi-systemet i huset inte hade täckning överallt. Vilket gjorde att mobilerna inte kopplade mot systemet på vissa ställen, så då hade man svårt att signera. 

Men märkte man inte att man inte hade signerat?

– Om man inte riktigt vet hur vet hur systemet ska fungera från början så blir det lite svårt.

Förutom osignerade läkemedel, stack även antalet avvikelserapporter ut. Under den aktuella hösten ökade nämligen antalet drastiskt, från 21 under september och oktober till 104 – bara under november.

undefined
På Attendo Ekebyvägen bor personer med demenssjukdomar, eller kognitiva sjukdomar som de numera kallas.

Enligt verksamhetschefen hänger det ihop med att flera i personalen inte visste hur de signerar läkemedel. Det digitala systemet larmar när signeringarna inte är korrekta och kräver då en manuell avvikelsehantering samt att de nyanställda sjuksköterskorna avslutade sina anställningar under hösten – vilket ledde till en efterrapportering av avvikelser. 

– Så den väldigt höga siffran handlar inte om november – det går att sprida ut den siffran under hösten.

undefined
Verksamhetschef Sophia Bleesberg berättar att det tog ett tag innan hon förstod orsaken till så många avvikelser. "Jag skulle bli mer nervös om det var för lite avvikelser, det är min syn på det hela. Det händer saker, men det ska inte hända stora saker. Utan det är det små sakerna som ska skrivas avvikelser på för att förhindra de stora sakerna, som kan få riktiga konsekvenser", säger hon.

Utöver antalet avvikelser riktade även Ivo kritik mot att avvikelserna inte hanterades inom rimlig tid. Det menar verksamhetschefen har sin förklaring i att boendet under hösten bytte till ett nytt system för att hantera avvikelserna – som inte heller fungerade.

– Avvikelserna var på vift. Vi har återgått till det gamla systemet vilket är mycket lättare att jobba i. Det andra kanske hade varit jättebra om det fungerade som det skulle, men det gjorde inte det, säger hon.

Förutom brister som, enligt verksamhetschefen, delvis har sin förklaring i olika tekniska system, framkom det att Attendo inte hade någon joursjuksköterska i Eskilstuna.

I stället har sjuksköterskan utgått från Västerås, något som gjort det svårt för vårdgivaren att klara inställelsetiden på max 40 minuter från det att behov av vård uppstått. Enligt kommunens intervjuer med personalen på boendet ska det fått direkta konsekvenser för boende vid flera tillfällen. Bland annat ska en patient med vård i livets slutskede vänta i flera timmar på smärtstillande läkemedel.

Enligt verksamhetschefen har de endast haft fördröjning vid just det tillfället.

– Där gjordes det även en extern utredning från Attendos sida.

Efter att kommunen uppdagade bristen valde Attendo att sjuksköterskejouren för Eskilstuna och Västerås skulle utgå från boendet på Ekebyvägen – i väntan på rekrytering. Nu har vårdföretagets två boenden i Eskilstuna en egen jour som utgår från boendet.

Hade man identifierat problemet med inställelsetiden redan innan eller var det i samband med att det blev en händelse som ni reagerade?

– Jag var inte här när man gjorde om jourorganisationen. Men jag vet att det var förankrat i kommunen att ha en jour från Västerås med en inställesetid på 40 minuter. Man gjorde även en riskbedömning då inför organisationsförändringen, som jag har förstått det.

Så kommunen var med på det?

– Ja, kommunen visste att det var så.

Johan Lindström är chef för vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna kommun. Han kan inte svara på om tidigare visste om att boendet hade jour i Västerås.

– Det vi har kritiserat här är att de inte klarat inställesetiden. Sedan spelar det egentligen ingen roll var jouren utgår ifrån, om man utgår i från Eskilstuna Kolbäck eller Västerås, men man ska klara tiden vilket de inte gjort, säger han.

I kommunens rapport framkommer det att personal, i intervju med utredarna, nämnt att endast en anställd har kunnat tilldelas delegering de senaste månaderna vid tillsynstillfället. Under samma tid ska sjuksköterskan samtidigt återkallat delegeringar från anställda – på grund av brist på kompetens. Men att det skulle råda en generell kompetensbrist hos personalen som påverkar delegeringarna håller Bleesberg inte med om.

– Det stämmer inte. Visst var det någon som sa det i en intervju? säger hon och fortsätter:

 – Däremot har det vid några tillfällen saknats personal med insulindelegering på aktuellt våningsplan. Just insulindelegering är lite speciellt.

undefined
Efter de avslutade utredningarna fortsätter arbetet som vanligt på boendet "Det finns en arbetsglädje.Vi har kul på jobbet samtidigt som det är väldigt utvecklande när man känner att man strävar mot samma mål och vi vill att det ska bli så bra som möjligt för dem som bor här, säger verksamhetschefen.

Verksamhetschefen berättar att sjuksköterskorna som arbetar i dag inte har några problem med att delegera. Genom kunskapsprov tar de sedan ställning till om personen är lämplig för uppgiften.

– I de allra flesta fall leder det till en läkemedelsdelegering, säger hon men understryker samtidigt att det ibland kan råda språkförbistringar och att det då är svårt att veta om det rör sig om kunskapsbrist eller om språket.

Har ni gjort något för att komma åt eventuella språkförbistringar?

– Vi har förstärkt delegeringsrutinen med ett ytterligare kunskapstest.

Förutom att förstärka rutinen för delegering, har de bland annat förstärkt sitt wifi-system och utbildat personal i det digitala singneringssystemet efter kritiken. Både Eskilstuna kommun och Ivo har nu valt att avsluta respektive utredning med hänsyn till att boendet vidtagit åtgärder.

Kunde ni ha agerat annorlunda för att undvika det här?

– Ja, självklart. Om förutsättningarna hade funnits, då tror jag inte ens att den här situationen hade uppstått. Hade jag varit medveten om problematiken som fanns hade det varit annorlunda. Nu var jag så ny som verksamhetschef, samtidigt som sjuksköterskorna var nya och vi dessutom hade ett nytt system som inte fungerade – vilket jag inte förstod fullt ut till en början. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!