– Skälet till förseningen är att man under arbetets gång med den första etappen drabbats av coronapandemin med försenade leveranser, säger projektledaren Erik Pahlbäck på Eskilstunas stadsbyggnadsförvaltning.
Dessutom tvingades man spränga bort en hel del av massivt berg som utgrävningarna lade i dagern.
Vad man vet i dag är att Skanska, som vann upphandlingen av första etappen, fortsätter och avslutar kring mitten av oktober. Ett arbete som påbörjades vid årsskiftet. AB Södermännen, som vann upphandlingen av den andra etappen är redo att starta arbetet måndagen 25 maj och ska vara klara att avsluta det före 19 november.
Vad kostar det hela?
– Hela etapp två är budgeterad till 32 miljoner, svarar Erik Pahlbäck.
Första etappen, som inleddes vid årsskiftet, handlar om sträckan mellan korsningen Kungsgatan och Ståhlbergsvägen och fram till Energimyndigheten, den andra handlar om sträckan mellan Energimyndigheten och Tullgatan.
Att Gredbyvägen alls öppnas för genomfartstrafik är ett ganska hårt kritiserat beslut som vann laga kraft 30 april i fjol och som syftar till att försöka underlätta framkomligheten längs Tullgatan och Kungsgatan.
Samtidigt som vägen byggs om skapas cirka 120 nya parkeringsplatser och så ska ESEM bygga vatten och avlopp längs dels Ståhlbergsvägen, dels cirka 100 meter av Gredbyvägen.
Slutligen ska parkavdelningen plantera antingen björk eller platan längs med Gredbyvägen.