Det var vid ettiden natten till torsdag trygghetslarmen i Eskilstuna slutade fungera. Det var leverantören av larmen, företaget Careium, som upptäckte och lokaliserade felet. Först meddelades att felet skulle ta "flera timmar" att laga. Men under torsdagseftermiddagen bestod problemen fortfarande och Careium, som levererar trygghetslarm till 150 kommuner i landet, uppgav att det inte finns "någon definitiv eller ens preliminär tidpunkt för när Careiums svenska larmcentraler återfår full funktionalitet".
Enligt Carl-Fredrik Movitz, kommunikationsstrateg på vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna, var omkring 2 500 Eskilstunabor drabbade.
– Det är framförallt personer som har hemtjänst som berörs. Men hundra personer har trygghetslarm utan att ha några andra insatser, säger han.
Under torsdagsmorgonen informerades hemtjänstpersonal och boendestödjare om problemet. Alla Eskilstunabor med trygghetslarm har även nödtelefonnummer att ringa om larmen skulle slås ut.
– Så vitt jag vet har ingen behövt larma under natten och morgonen, sade Carl-Fredrik Movitz under torsdagen.
Den som har ett trygghetslarm installerat i hemmet har tillgång till en larmknapp i ett armband eller halsband. När någon akut situation uppstår trycker man på larmknappen och blir då kopplad till en larmcentral. När larmoperatören svarar kan den som larmar prata rakt ut i luften och på så sätt få hjälp.
Först på torsdagskvällen var felen på larmen åtgärdade. Det visade sig att en cyberattack låg bakom haveriet.
"Just nu arbetar ett erfaret team av tekniker med att närmare utreda detaljerna kring det inträffade", meddelar larmleverantören Careium.
– Det känns väldigt skönt att problemen med trygghetslarmen är lösta. Vi beklagar problemen och den oro de har skapat, säger Juha Stenfors, enhetschef för vård- och omsorgsförvaltningens larmgrupp i Eskilstuna, i ett pressmeddelande.