Den kraftigt växande varuhuskedjan Motonet har tagit upp kampen med Biltema i Sverige.
Den 30 september förra året öppnade den finska detaljhandelskedjan sitt första svenska varuhus i Sundsvall. Planen är att öppna varuhus nummer två i Marieberg i Örebro i sommar och sen står Gävle på tur.
Bolaget har tidigare gått ut med att de vill etablera över 40 varuhus i Sverige och frågan är om Eskilstuna kan vara en av de orter de är intresserade av att öppna i.
– Eskilstuna kommer säkerligen vara intressant för oss i framtiden, men i dag är det tyvärr inte en stad som ligger på högsta prioritet, säger Johan Ljung, vd för Motonet Sverige, till tidningen när vi når honom.
Planen från bolagets sida är att arbeta sig från norr till söder i landet, även om de redan har klart med Örebro, drygt åtta mil väster om Eskilstuna.
– Vi jobbar med flera städer, men vår strategi är att gå mer mot norra halvan av landet och då de större städerna.
Johan Ljung lovar att återkomma när de börjar planera för en etablering här.
– Eskilstuna kommer att komma högre upp och bli aktuellt, men det kommer nog dröja ett par år eller så.
Bolaget har 40 varuhus i Finland och är en finsk version av Biltema, men även med en snabbservicedel vid sina varuhus. Det är en test- och servicestation för mindre underhåll av bilar där man bland annat kan byta lampor, torkarblad, få mätning av motoroljan eller släckning av en tvåa efter besiktningen.