Minusgraderna kommer smygande och den 1 december måste du ha vinterdäck på din bil om det råder vinterväglag. På Petterssons däckservice i Eskilstuna märks det att måste-datumet närmar sig. En strid ström av bilar rullar in till verkstaden.
– I dag är det ändå ganska lugnt, säger Anna Hedén som chef på företaget.
Hon petar loss mutterskydden innan hon greppar låsbulten och sätter igång. Det går i en rasande fart. Petterssons däckservice har drop in nu under högsäsongen.
– Jag rekommenderar att man skiftar däck nu, innan halkan kommer. Halkan är lömsk. Ofta har man halvslitna sommardäck och att åka med dem när det blir is på morgonen är livsfarligt, säger Anna Hedén.
Är folk ute i god tid?
– Ofta blir det i sista minuten, speciellt de som har dubbdäck och inte vill slita på dubben. Kommer snön kan vi ha hur mycket folk som helst.
En som valt att svänga förbi för att byta till vinterdäck är Nils-Olof Lindkvist.
– Jag har friktionsdäck på min bil. Det räcker för mig. Blir det alldeles för eländigt väglag så kan jag låta bilen stå, jag är ju pensionär, säger han och skrattar.
Dubbfria friktionsdäck eller dubbdäck är den stora frågan nu i vinterdäckstider. Anna Hedén förklarar att geografin spelar roll. Längre söderut, där vägarna kan vara isfria hela vintern, säljs mest friktionsdäck medan det norröver är dubbdäck som dominerar.
– Eskilstuna ligger lite mittemellan. Vi säljer fortfarande mer dubb än friktion men det börjar bli mer friktionsdäck. Folk tänker att dubbarna slits så fort. Och det gör dem om det inte blir någon snö och man har en körstil där man gasar kraftigt, då flyger dubbarna ur. Samtidigt, om man bor i skogen och det blir isiga vägar då ska man välja med dubb, säger Anna Hedén och fortsätter:
– Jag kör själv med dubb och tycker det är bäst, jag känner mig säkrare då. Men de som mest åker på stora vägar behöver egentligen inte dubb.
Den som vill komma billigt undan kanske har sneglat mot regummerade däck. Det är begagnade däck där en gammal gummistomme fått en ny slitbana.
– Man ska ha vinterdäck, det ska man inte snåla på. Men i stället för ett regummerat däck så kan man köpa lågprisdäck, tycker jag. Regummerade däck får vi mer reklamationer på så det är bättre att satsa på ett billigt lågprisdäck, säger Anna Hedén.
Samtidigt är det kanske inte däcken man ska försöka spara pengar på.
– Det är alltid värt att lägga pengar på däck. Det är en billig livförsäkring. Man håller ganska höga hastigheter med en bil.
Hur ska man göra för att hitta ett bra däck?
– Läser man mycket så hittar man ofta de som är "Bäst i test" men de är ofta testade när de är nya. Sedan vet man inte, olika fabrikat har olika egenskaper beroende på hur slitningarna blir. Det beror också mycket på vad man har för bil, alla däck passar inte alla bilar om man tittar på ljudnivå och sådär. Det är svårt.
Till en däckfirma kan man komma in och visa vilka förutsättningar man har och få råd där efter.
– Man kan berätta hur och var man kör så kan vi hjälpa till.
En kund kommer in och har med sig alldeles för slitna vinterdäck och en beställning läggs på nya. Vid vinterväglag ska en personbil ha minst tre millimeter mönsterdjup i däcken.
– Jag tycker dock att man ska byta när det är nere på fyra-fem millimeter. Vid tre millimeter är de ju olagliga, säger Anna Hedén.