– Vad är det för vits med att lägga en asfalt som är sämre än den vägen vi hade tidigare, säger flera upprörda medlemmar i vägsamfälligheten i Gustavsborg.
De står med en asfalterad sträcka på över en kilometer som är grov och gropig och som under större delen av sensommaren bjudit på stenskott på stenskott, och i förlängningen fått folk att åka en omväg för att slippa den nylagda sträckan.
– Jag kan förstå argumentet att man vill ha en bättre avrinning, och det kanske finns belägg för en tanke att det här är så mycket hållfastare än vanlig asfalt, säger Kaj Mannfolk i vägföreningen. Men vi kan inte acceptera en asfaltering som känns slirig och kanske rent av trafikfarlig.
Historiken kring den nya asfalteringen är att man från gatukontorets sida gick ut och asfalterade hela sträckan med en svart, slät, fin asfalt som var rena drömmen att åka på i juni.
I juli spiller man ut ny tjära och lägger därefter på småsten som man lämnar åt bilisterna att köra ned i tjäran.
– Om vi hade bett om det hela själva. Men det är ingen idé som kommer från oss som bor här ute.
Från gatukontorets sida är driftingenjören Lars-Uno Nording medveten om att det förekommit en del kritik i fråga om beläggningen i Hällby, men menar att allt kommer att bli väldigt bra.
– Vi valde att pröva att asfaltera med den här grövre beläggningen av flera skäl, säger han.
– Den bullrar lite mer och hade självklart varit omöjlig på Västeråsvägen, men dels är den miljömässigt skonsammare än vanlig asfalt, dels är den också tre gånger billigare.
– Jag hoppas att de boende kan ha lite tålamod och ser fram emot att bedöma vägen lite längre fram. Ett visst slitage måste få infinna sig och får vi nu köra med snöröjning i vinter så blir det mycket bra sedan.
Frågan om stenskotten svarar driftingenjör Nording med att förklara att det är 30 och 50 som är högsta tillåtna hastighet.
– Men stenskott kan man förstås drabbas av var som helst. Om man har otur.