Eskilstunas styrande arbetar hårt för att stärka stans cykelvänliga profil, bland annat genom att bygga ut cykelvägnätet.
Och det har gett resultat, i Cykelfrämjandets senaste ranking över landets cykelvänligaste kommuner kom Eskilstuna på en hedrande fjärdeplats.
Därför kom Trafikverkets rapport om kvaliteten på kommunernas cykelbanor som ett bakslag. Eskilstuna hamnar i bottenligan, bland kommuner med låg kvalitet på underhållet.
Stadsbyggnadsförvaltningens utvecklingschef Mats Hällnäs är inte obekant med problemet.
– Vi gjorde en inventering av cykelnätet på eget initiativ redan 2011. Det visade sig att 20 procent av cykelbanorna var i akut behov av åtgärder.
Så förvaltningen begärde fem miljoner kronor i extraanslag för att reparera skadorna.
– Politikerna var lyhörda och anslog pengarna. Vi har gjort en hel del asfalteringsarbeten, men vi kommer inte att hinna med allt.
Cyklisten Perry Stenström brukar kontakta kommunen om skador på cykelvägarna. Han är inte den ende.
– Cyklisterna är duktiga på att felanmäla och vi försöker åtgärda så snabbt vi kan, säger Mats Hällnäs.
Nu funderar man på en mer kontinuerlig översyn av cykelnätet.
– En tanke är att införa ett särskilt team för att patrullera de 17 mil cykelväg som vi har här i Eskilstuna.
Perry Stenström cyklar nästan dagligen större delen av året. Det är bara snön som stoppar honom. Men det verkliga problemet är inte vädret utan en annan kategori trafikanter, tycker han.
– Det största problemet är bilisterna. Stressen gör att de chansar alldeles för mycket och då kan det bli farligt.