Emma Collin har drivit sin egna frisörsalong sedan fyra år tillbaka.
Men, för ett år sedan förändrades hennes kundkrets då hon uppmärksammades på Tiktok.
– Jag jobbar mycket med Tiktok för att nå ut till fler. Andra plattformar som Instagram ger inte lika stor effekt som Tiktok, säger Emma Collin.
På Tiktok får hennes följare se hur det går till i hennes frisörsalong och hon gör även personliga inslag där hennes följare får chansen att lära känna henne.
– Jag har märkt att människor som följer mig gillar att jag är personlig. Men de vill också se mitt jobb och därför lägger jag upp väldigt mycket från min salong. Det kan vara väldigt svårt att hitta en frisör som passar en. Jag upplever att flera av mina kunder känner sig tryggare när de får lära känna mig innan på Tiktok.
Är Tiktok det nya sättet att arbeta på inom din bransch?
– Jag tror det. Kunder vill se hur det går till i salongen och vad det är jag gör. Jag tycker att det är ett nytt sätt att arbeta på och att fler borde våga testa det. Tiktok kan hjälpa en att nå målen och att skapa en stor följarskara. Jag tycker det är jätteroligt att fler hittar till mig via Tiktok och jag tror att det är på den plattformen man behöver vara.
Det var när Emma Collin började samarbeta med bland annat Tiktok-profilerna "UllaBritta", Linnea Kungsman, Amanda Berglund och "Ex on the beach"-stjärnan Elin "Woodie" Skog som hennes Tiktok-konto tog fart.
– Då började jag se ordentliga förändringar. Det var jag som valde att höra av mig till dem och frågade om de ville samarbeta med mig. Jag tror att det är vägen att gå, att använda sig av influencers. Jag har också märkt att när jag har kändisar på besök i frisörstolen så hittar fler in till salongen.
Emma Collin är inte ensam om att vara frisör på Köpmangatan, hon har hård konkurrens och Tiktok hjälper henne att sticka ut.
– Det tog tid att bygga upp min följarskara och att bygga upp min kundkrets på salongen. Det finns stor konkurrens och med hjälp av Tiktok har jag nu stammisar som kämpar för sina tider.
Att driva en egen salong var aldrig Emmas plan.
– Nej, det har aldrig varit min plan att driva eget. Men man måste våga testa och jag har bara utvecklats genom learning by doing. Ingen har berättat för mig hur man ska göra och det har tagit mig tid att nå hit.
Emma berättar även en hemlighet.
– Jag har stora visioner för framtiden och jag ska bland annat lansera egna produkter i december. Det kommer att bli en smygstart för något annat större som kommer.