Nya garaget ska ge tryggare parkeringskänsla

Trångt, mörkt och svårt att se var det finns lediga platser. Det får många bilister att sky parkeringsgarage. Det nya Munktellgaraget är utformat för att motverka otrygghetskänslan. "Jag tycker att vi gjort det bra", säger trafikplaneraren Petter Skarin.

Trafikplanerare Petter Skarin är nöjd med den luftiga känslan i nya Munktellgaraget.

Trafikplanerare Petter Skarin är nöjd med den luftiga känslan i nya Munktellgaraget.

Foto: Rebecka Jonsson

Eskilstuna2024-02-08 13:34

Parkeringsfrågan är ständigt het i Eskilstuna. Många förfasas över att markparkeringar bebyggs med bostadshus och skyller centrumdöden på att det inte finns någonstans att ställa bilen. Andra kontrar med att det alltid finns lediga platser i parkeringshus och parkeringsgarage, bara några meter från butiker och restauranger.

Men faktum är att många räds garagen och p-husen. Det är betong överallt, mörkt, trångt, pelare i vägen och svårt att överblicka.

Trafikplanerare Petter Skarin på samhällsbyggnadsförvaltningen har förståelse för olustkänslorna.

– Helhetskänslan är att det inte är lika ljust och lätt att se var det finns lediga platser. Då står man hellre på en markparkering om man kan.

I Munktellgaraget är tanken att bilisterna ska få en annan känsla. Väggarna är vitmålade, pelarna är orange och parkeringsytorna är gröna. I taket ovanför varje plats lyser en lampa – grön för ledig, röd för upptagen.

På nedre plan tycks det vid första anblick vara betydligt mörkare. Men rörelsedetektorer ser till att hela lokalen snart lyses upp.

– Jag tycker att vi har gjort det bra. Det är betydligt ljusare och luftigare än i andra garage.

undefined
En lampa i taket ovanför varje plats signalerar om parkeringsrutan är ledig eller upptagen.

Tidningens reportrar har mätt parkeringsrutorna i alla parkeringshus och parkeringsgarage i centrala Eskilstuna. Munktellgaragets platser följer exakt Boverkets norm om 250 centimeters bredd. Samma mått har rutorna i Cityhusets parkeringshus. Platserna i Smedjans garage är bredare, 265 centimeter, och Gallerians allra störst, 275 centimeter. Dessa tre är privatägda. Det enda kommunala parkeringsgaraget i centrum är Vildsvinet. Där är platserna bara 180 centimeter breda, men de är å andra sidan åtskilda av dubbellinjer, med 50 centimeters mellanrum.

Petter Skarin förklarar varför man gjort smalare rutor med dubbla linjer mellan:

– Det ska göra att man verkligen ställer sig mitt i rutan. Annars kanske man ställer sig längst åt höger för att få mer plats att öppna förardörren.

Med följd att det blir trångt för den som ska parkera intill.

Att storleken på rutorna skiljer sig mellan olika parkeringsgarage kan ha olika orsaker, menar Petter Skarin.

– Det kan vara praktiska skäl, som var det står pelare som man måste ta hänsyn till. Det är väldigt dyrt att bygga garage, att få in ytterligare en plats kan vara väldigt viktigt för ekonomin. Men det ska vara rimligt att komma in med bilen och öppna dörrarna. Hur lätt det är att köra in och backa ut spelar också roll för upplevelsen. Om platserna är snedställda kan det ge bättre plats att öppna dörren till exempel och det är lättare att köra in och ut.

undefined
Vita väggar, orange pelare och gröna parkeringsrutor ska bidra till en tryggare känsla i Munktellgaraget.

Jämfört med när många parkeringshus och garage byggdes, är bilarna i dag betydligt större.

– Genom åren har vi blivit lite mer generösa när vi bygger exempelvis parkeringsfickor längs gatan. Förr var de bara två meter breda men nu gör vi dem oftast 2,5 meter. Både för att man ska kunna öppna dörren säkrare och för att större leveransfordon ska få plats.

Petter Skarin är dock inte övertygad om att trenden med allt större personbilar kommer att fortsätta.

– Det är kostsamt att bygga bilar, det går åt mycket naturresurser och större bilar kräver mycket elladdning. Vi kommer att behöva ha mindre bilar för att inte behöva så stor kapacitet i batterierna. Sen kommer det alltid att finnas behov av olika typer av personbilar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!