Ansvariga i Eskilstuna kommun överens om nekad dispens

Den 1 september blir det enligt ny lag förbjudet att parkera elsparkcyklar på gång- och cykelbanor. Tier mobility har ansökt om dispens från Eskilstuna kommun för den nya lagen men nekas då kommunen vill få ordning på problemet direkt.

"Ibland kan jag se perfekt parkerade elsparkcyklar, intill husväggar eller på sidan av gång- och cykelbana. Men sen dyker de upp på tvärsan över hela trottoaren och det är inte acceptabelt", säger Sarita Hotti, (S), ordförande för stadsbyggnadsnämnden.

"Ibland kan jag se perfekt parkerade elsparkcyklar, intill husväggar eller på sidan av gång- och cykelbana. Men sen dyker de upp på tvärsan över hela trottoaren och det är inte acceptabelt", säger Sarita Hotti, (S), ordförande för stadsbyggnadsnämnden.

Foto: Niklas Holm / Eskilstuna kommun

Eskilstuna2022-08-25 12:05

Tier mobility har försökt att få till ett undantag från den nya lagen om parkering av elsparkcyklar på gång- och cykelbanor i Eskilstuna. Eskilstuna kommun har tagit ställning till den nya lagen och ger inte någon dispens till elsparkcykelföretagen i stan.

 – Vi har en ärendeberedning där vi lyfte detta förra veckan och vi valde att lagstiftningen skulle få börja gälla direkt. Vi har en nollvision gällande olyckor och därför var vi alla överens om att gå på den här linjen, säger Sarita Hotti, (S), ordförande för stadsbyggnadsnämnden, och tillägger:

– Det är bättre att de som kör elsparkcyklar direkt lär sig att hitta de platser där de får stå i stället för att ge dispens och fortsätta som det ser ut i dag.

undefined
Sarita Hotti, (S), ordförande för stadsbyggnadsnämnden.

Kan kommunen tänkas ta fram nya parkeringsytor för elsparkcyklar framöver?

 – Det uppdraget har förvaltningen redan fått, vi ska se till att det blir fler kommunala elcykelparkeringar som är uppmärkta. Det som är bra med elsparkcyklar är att de är tillgängliga för kortare sträckor och får folk att ta dessa i stället för bilen.

– Vi kan tänkas göra markeringar med färg där det kan vara lämpligt att parkera. Men då måste förvaltningen först titta på resmönstret av elsparkcyklar, där de ofta står. Detta ska de ta fram ganska direkt så att det bli fler platser, jag förutsätter att det här arbetet sätter igång på en gång.

I Eskilstuna ställde Swift mobilty ut de första uthyrbara elsparkcyklarna i Eskilstuna i början av maj förra året. Sarita Hotti berättar om sina egna erfarenheter med elsparkcyklarna i stan och det är båda ris och ros.

undefined
Företagen bakom de uthyrbara elsparkcyklarna i Eskilstuna nekas alla dispens från den nya lagen om parkering på gång- och cykelbanor som träder i kraft den 1 september.

 – Ibland kan jag se perfekt parkerade elsparkcyklar, intill husväggar eller på sidan av gång- och cykelbana. Men sen dyker de upp på tvären över hela trottoaren och det är inte acceptabelt. Eller så har det varit en vindby och det ligger tio elsparkcyklar i ett sjok. Kommer det en person med rullator får den det svårt att ta sig förbi, så får det bara inte vara.

Enligt den nya lagen får kommunen, och polismyndigheten, från den 1 september det lättare flytta på felparkerade elsparkcyklar och låta företagen bakom elsparkcyklarna betala för arbetet.

 – Vi har redan i dag resursteamet, som jobbar utåtriktat på gata, park och trafikavdelningen. De får tillsammans hitta en lösning på detta nu, se över vad det ska kosta och var elsparkcyklarna ska forslas bort när de plockats upp.

I Eskilstuna finns det fyra företag som hyr ut elsparkcyklar, Tier mobility, Voi, Qick och Bolt. Bird och det lokala företaget Swift mobility har under sommaren tagit bort sina fordon från stan.

undefined
"Kommer det en person med rullator får den det svårt att ta sig förbi, så får det bara inte vara", menar Sarita Hotti, (S), ordförande för stadsbyggnadsnämnden.

– Vad jag vet så har inget av de andra företagen hört av sig om undantag. Men vi diskuterar hela tiden med företagen så de vet var målpunkterna är. De är ju inte Eskilstunabaserade och vet inte riktigt hur Eskilstuna fungerar och var det kan vara bra att parkera. Det finns ytor där företagen har valt parkeringsförbud på fel plats, hade de valt femtio meter längre fram hade det funnits gott om bra parkeringsmöjligheter, menar Sarita Hotti och avslutar:

– Vi tittar på detta tillsammans och samarbetar med företagen för att det ska bli lättare att parkera elsparkcykeln i framtiden, det är ett mycket bra alternativ till att få bort fler bilar från centrum.

Eskilstuna och Borås

Tier mobility står för drygt hälften, 500, av de uthyrbara elsparkcyklarna i Eskilstuna och hade hoppats på att Eskilstuna skulle följa Borås exempel med parkeringar.

Borås kommun samarbetar med elsparkcykelföretagen och har löst parkeringssituationen tillsammans innan den nya lagen.

De har infört en modell med obligatorisk parkering i innerstaden med hög densitet mellan parkeringsplatserna, cirka 75 meter mellan varje station.

Utanför stadskärnan har de friflytande parkering.

Källa: Tier mobility

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!