Trafikverket ansvarar för flera vägar i och runt Eskilstuna. Så här års är alltså den statliga myndighetens entreprenörer ute med plogbilarna parallellt med kommunens.
Trafikverket delar in sina vägar i fem olika klasser, som har olika nivåer av snöröjning.
– Klasserna beror på trafikmängden, alltså hur många fordon som passerar varje dygn, säger Peter Miinalainen, projektledare på Trafikverket.
I Eskilstuna finns vägar av samtliga klasser – utom den allra högsta. Bara en enda väg i hela Sörmland har klass 1 – E4 förbi Nyköping. Där passerar varje dygn över 16 000 fordon.
E20 förbi Eskilstuna får nöja sig med klass 2. När det kommit en centimeter snö ska sträckan plogas inom tre timmar. Efter att det slutat snöa ska vägen vara snö- och isfri inom tre timmar. Halkbekämpningen längs en klass 2-väg sker normalt med salt.
Nästa vägklass – klass 3 – finns bland annat på väg 230 mellan Eskilstuna och Stora Sundby, samt väg 214 genom Näshulta till Julita. Även vägarna Skogstorp-Hällberga-Ärla och Ärla-Kjula är klassade 3.
Dessa vägar ska normalt plogas inom fyra timmar när det kommit en centimeter snö. Fyra timmar efter avslutat snöfall ska det finnas åtminstone snö- och isfria hjulspår på vägen. Även klass 3-vägar saltas.
En annan klass 3-väg är väg 53 mellan Malmköping och Eskilstuna. Den passerar dessutom genom Eskilstuna, bland annat under namnet Carlavägen, bort till Årbyrondellen. Här ansvarar Trafikverket inte bara för snöplogningen av gatan, utan även av gång- och cykelbanor och busshållplatser.
Trafikverket har dock inte samma policy som kommunen när det gäller hur snabbt plogbilarna ska ge sig ut.
– Det kan skilja en del mellan våra och kommunens klassningar. Vi har i regel högre krav. På kommunens gator kan det komma lite mer snö innan de plogar, säger Peter Miinalainen.
Det händer att vägar byter klass. Det kan ske när en ny entreprenör upphandlas för vägskötseln, vilket normalt görs vart fjärde till sjätte år. Senast skedde det 2020 – då åtminstone en väg i Eskilstuna fick ny klassning.
– Vi sänkte kraven för klass 3-vägar, från 2 000 till 1 500 fordon per dygn. Då fick vi med vägen mellan Hammarbykorset och Torshälla, säger Miinalainen.
Även vägen mellan Skiftinge och Sundbyholm, samt väg 900 (gamla E20) mellan Svista och Strängnäs är klass 3.
Just väg 900 har dock inte riktigt gjort sig förtjänt av sin klassning hela vägen. Mellan Eskilstuna och Kjula räcker trafikmängden till, men inte bortanför Kjula.
– Där är det mindre trafik men vi försöker få till sammanhängande stråk, därför blir hela sträckan saltväg, säger Peter Miinalainen.
De lägst klassade vägarna halkbekämpas i stället med sand – som vägen mellan Ramshammar och Hammarbykorset, samt mellan Kjula och Björsund.
– Det är svårare att sköta en väg med salt om det är lite trafik. Då behöver man salta mer för att få det att funka. Det är därför vi inte saltar klass 4- och 5-vägarna. Där är det meningen att det ska bli vinterväg.
Peter Miinalainen menar att vinterns snöröjning gått bra runt Eskilstuna, även om snabba temperaturväxlingar ibland ställt till det.
Precis som kommunen, möts de av en del åsikter från missnöjda medborgare.
– Ja vi får synpunkter. Men när vi är ute i flera timmar är det alltid någon som får vägen plogad först, och någon annan sist.