DÀrför stÀnger biljettbutiken pÄ tÄgstationen

I sommar stÀnger biljettbutiken vid tÄgstationen. Förklaringen? Mindre besökare och tappade intÀkter.

TÄg

TÄg

Foto: Arkivbild (Montage)

Eskilstuna2024-04-29 10:42

I slutet av juni stĂ€nger Station 360 sin fysiska butik vid Eskilstunas tĂ„gstation. 

I stĂ€llet hĂ€nvisas resenĂ€rer att fĂ„ hjĂ€lp via digitala kanaler eller ombud för att köpa biljetter med tĂ„g eller buss. 

Och anledningen till att butiken stĂ€nger igen för gott Ă€r ett minskat antal besökare de senaste Ă„ren samt att butiken förlorat en stor intĂ€kt i samband med att SJ har sagt upp sitt kundserviceavtal med Regionen. 

"Beslutet grundar sig i en kombination av att erbjuda bra service och tillgÀnglighet för vÄra resenÀrer samtidigt som vi avsÀtter vÄra resurser dÀr de gör som mest nytta. Station 360 har kraftigt minskat sina intÀkter, omfÄng pÄ uppdrag och antalet besökare de senaste Ären", skriver Sörmlandstrafiken i ett pressmeddelande.

Eskilstuna stack tidigare ut med en egen fysisk butik för att köpa fysiska biljetter, men framöver fÄr biljettköpare handla digitalt eller hos ombud likt andra kommuner i Sverige.

"Det Ă€r samma kontaktvĂ€gar som resenĂ€rer i övriga delar av lĂ€net har haft hela tiden och pĂ„ det sĂ€ttet blir det ocksĂ„ en bĂ€ttre harmonisering och mer enhetligt för alla vĂ„ra resenĂ€rer", skriver Sörmlandstrafiken. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!