Johanna Achtman och kompisen Beata Edetun Lahtinen skulle tillsammans med flera kompisar åka på den årliga studentkryssningen som Fun cruises arrangerade i våras. Men coronapandemin slog till och den planerade kryssningen sköts fram i tiden, något som tidningen rapporterat om.
Fun cruises erbjöd 50 procent av pengarna tillbaka om studenterna ville hoppa av resan. Johanna Achtman och Beata Edetun Lahtinen bestämde då att de skulle anmäla Fun cruises till ARN för att se om det här verkligen var okej. Nu har de fått svar från ARN.
– Man har funderat i flera månader hur det skulle bli, om man hade rätt eller inte, man är ju ingen expert, säger Johanna Achtman och fortsätter:
– Vi fick väldigt bra hjälp av konsumentvägledaren Laila-Marit Sandberg, det är jag väldigt tacksam för. Det första jag gjorde när ARN skrev att vi hade fått rätt var att höra av mig till henne och säga att det är klart. Hon blev jätteglad, det här hade aldrig gått utan hennes hjälp.
Och konsumentvägledaren är glad över att ARN har gått på studenternas linje.
– Jag är jätteglad för att de fick rätt, studenterna har varit oerhört medvetna och stått på sig kring sina konsumenträttigheter. Även om pandemin skapat frågetecken om vad som gäller kring deras studentresa valde de att ta ärendet till ARN för deras prövning, det vil säga att få tillbaka pengarna för det de köpt men inte fått, kommenterar Laila-Marit Sandberg, konsumentvägledare på Eskilstuna kommun.
Enligt paketreselagen har nu ARN gett en rekommendation till Fun cruises att betala tillbaka även den andra halvan av beloppet för resan.
– Det som känns är att man har fått stå på sig och att "inget ska vara lätt nu förtiden". Man måste gå så långt för att få hjälp som konsument, menar Johanna Achtman och tillägger:
– Beslutet är en rekommendation från ARN, Fun cruises har 14 dagar på sig att betala tillbaka den andra halvan, 2 248 kronor, sen ska jag höra av mig till ARN igen, oavsett utgång.
Hon säger att de ska bli intressant att se om rekommendationerna följs.
– Det här har varit en lärdom, oavsett hur det här slutar, menar Johanna Achtman och avslutar:
– Jag är jätteglad över beslutet, det är en ren vinst att få rätt. Att jag som liten konsument kan ta det så här långt och få rätt i ett juridiskt prövat ärende, det är lite kul. Det här handlar egentligen inte om pengar, det är en principfråga, det handlar om vad som är rätt och fel.
– Jag tror att det är viktigt även för företaget att denna frågan nu är prövad av ARN och ARN:s bedömning ger stöd för hur de ska förhålla sig till frågan. Paketreselagen är ju tvingande så jag förutsätter att de följer gällande lagstiftning och återbetalar resterande belopp för resan till studenterna, säger Laila-Marit Sandberg.
När ARN nu har gett denna rekommendation till Fun cruises, har alla studenter rätt att få sina pengar tillbaka?
– ARN:s bedömning i denna frågan gäller för alla som har köpt likvärdig resa och inte kommit iväg på grund av pandemin, så jag tycker studenterna ska begära tillbaka sina pengar med stöd av detta. Får man fortfarande nej av företetaget efter påstötning eller inget svar alls är det inte för sent att anmäla till ARN vilket man kan göra upp till ett år efter att man reklamerat till företaget första gången.
Är det fortfarande studenter som hör av sig till er angående studentkryssningen?
– Nej, nu efter sommaren har det inte varit frågor kring studentkryssningen, det var däremot många som hörde av sig om detta i juni, säger Laila-Marit Sandberg och avslutar:
– Däremot står vi nu snart inför kommande student i juni 2021, vill gärna tipsa om att betalar du dina varor, resor eller evenemang med faktura, till exempel via Klarna eller något annat kreditbolag, kan man ställa samma krav på kreditgivaren som på företaget med stöd av konsumentkreditlagen. Detta innebär att du kan få pengarna tillbaka den vägen vid utebliven leverans, bra att komma ihåg då vi inte vet hur pandemin kommer påverka kommande studentevenemang.
I år har ARN totalt 44 ärenden med Fun cruises som motpart. De har fattat beslut i 28 av dessa ärenden varav tio är avvisningsbeslut, att tvisten inte prövades. ARN:s beslut är rekommendationer som inte är bindande för parterna. Parterna kan själva välja att få tvisten prövad i domstol.
Tidningen har sökt Fun cruises för kommentarer, dock utan framgång.