Tidningen har begärt ut varenda kontrollavgift – p-bot i vardagligt tal – som har överklagats med framgång till Eskilstuna kommun de senaste två åren. De är inte så många. Förra året var de 17 stycken – fram till mitten av november i år var de elva.
Det kan jämföras med det totala antalet kontrollavgifter som utfärdas varje år – runt 2 000 stycken. Cirka 150 av dem överklagas.
Könsfördelningen bland dem som får igenom sin överklagan är relativt jämn, med viss övervikt på kvinnor.
Orsakerna till att kontrollavgiften återtagits – alltså att boten rivits – varierar. Några beror på att parkeringsbolaget eller Swish haft driftsstörningar. Ibland har det blivit fel i samband med utfärdandet av olika tillstånd som boende och kommunens verksamheter kan använda på vissa parkeringar.
Det finns också enstaka fall där boten har dragits tillbaka på grund av att fordonsägare blivit felinformerade av kommunen gällande hur och var de får parkera. Några har fått rätt när de hänvisat till sjukdom.
Enligt tidningens bedömning kan fyra av fallen anses bero på att parkeringsvakten gjort ett misstag, och exempelvis angett fel registreringsnummer eller bilmärke på boten.
I somras skrev vi om Adam Kvarnström, som fått en parkeringsbot i Munktellgaraget – trots att han hade månadsbiljett. Orsaken var att hans bil stått parkerad på samma plats mer än 24 timmar i sträck. Att överklaga hjälpte inte.
Nu visar det sig att ytterligare en person fått en bot på samma plats, av samma anledning, exakt samma dag. Även han överklagade – men till skillnad från Adam, så slipper han betala.
Orsaken är att han hänvisar till informationen han fått från parkeringsbolaget när han köpte månadsbiljetten. "Enligt informationen får man då stå parkerad maxtid 720 timmar. Se bifogat som bevis", skriver mannen.
720 timmar på 30 dagar innebär 24 timmar om dygnet – alltså dygnet runt.
Kommunen köper hans resonemang, och slopar boten. "Fordonet har varit uppställt längre än tillåten tid. [...] Vi ser dock att informationen i Easypark-appen varit vilseledande och du gjort vad som anses rimligt för att parkera rätt. Detta fel kommer vi snarast att åtgärda", skriver kommunen i sitt beslut.
– Det var ju lite skevt att det stod så i Easyparks information, i och med att man inte får stå mer än 24 timmar i taget. Så vi sa till dem och det åtgärdades direkt, säger Stefan Patana, arbetsledare på Trafikenheten.